Lebbis vertelt in hoog tempo over de historie van de stad
4

Lebbis - Het Amsterdam Verhaal

Must see voor iedere Amsterdamliefhebber

11 juni in De Kleine Komedie te Amsterdam. Daar te zien t/m 22 juni.

22 juni

Begeleid door de klanken van Origineel Amsterdams van Osdorp Posse komt Lebbis in een paar eeuwen oud kostuum met pofmouwen het podium op. Hij neemt het publiek in sneltreinvaart mee door de geschiedenis en, na de pauze, de huidige staat van Amsterdam, zijn stad.

Lebbis, oftewel Hans Sibbel, vertelt over de historie van de stad door de eeuwen heen. Zijn hoge praattempo zorgt ervoor dat er heel wat hoogte- en dieptepunten uit het verleden voorbij kunnen komen. Vrijwel alles is informatief; je steekt een hoop op over de ontwikkeling van Amsterdam. Er is daarnaast een goede, duidelijke lijn aanwezig; hij gebruikt verschillende jaartallen als ijkpunten.

Lebbis brengt het verhaal vol humor, die nergens flauw is. Dat geldt ook voor de ogenschijnlijk nonchalante opmerkingen tussendoor die het “niet arrogante, maar zelfverzekerde” Amsterdam toch soms expres als het middelpunt van het universum neerzetten. Een voorstelling over de hoofdstad zou niet compleet zijn zonder deze speldenprikjes. Lebbis is sterk in improvisatie, wat de avond ten goede komt. Hij weeft er soms een actueel tintje doorheen, door een situatie in het verleden te relateren aan één uit de huidige tijd. Vervolgens schakelt hij net zo makkelijk terug naar het historische verhaal, dat in de eerste akte overheerst.

De tweede akte behandelt het huidige Amsterdam en de mogelijke toekomst van de stad. Ook komen er wat leuke weetjes voorbij, zoals over de bomen in het Vondelpark en het aantal palen onder de stad. Daarnaast stelt Lebbis voor de woorden ‘heldheftig, standvastig, barmhartig’ in het huidige wapen van Amsterdam te vervangen. Hierbij komt ook mooi de informatie uit de eerste akte terug. Of Het Amsterdam Verhaal voor de niet-Amsterdamliefhebber ook een aanrader is, is de vraag, maar als je ook maar een béétje geïnteresseerd bent in de stad, is deze voorstelling een must see.

Cabaretiers: