Sterke actrices met rake opmerkingen, foto: Raymond van Olphen
4

Verleiders Female

Must voor man én vrouw

6 november - De La Mar Theater

28 februari 2020

In de grote schoenen stappen van de succesvolle De Verleiders je moet het maar aandurven. De Verleiders Female tonen dat ook vrouwen heel goed een voorstelling kunnen maken in het De Verleiders-concept. De vrouwelijke versie is humoristisch, soms hilarisch en erg leerzaam.

De mannelijke Verleiders maken al jarenlang stukken over macht. De machtsongelijkheid tussen mannen en vrouwen hadden ze echter nog niet behandeld, omdat ze vonden dat een voorstelling daarover door vrouwen gemaakt moest worden. Susan Visser, Jelka van Houten, Eva Marie de Waal, Gusta Geleijnse en Stephanie Louwrier vormen nu De Verleiders Female.

Na enige uitleg op de befaamde Verleiders-bureaustoelen volgt eerst een grappige imitatie van de mannen, waarbij vooral Tom de Ket op komische wijze wordt neergezet. In de bijna twee uur die volgen, strooien de alle zeer sterk spelende actrices met opzienbarende feiten en rake opmerkingen, en spelen ze sketches als man, waarin de wereld is ‘overgenomen’ door de vrouwen, en de vijf mannen in hun mancave in het geheim bij elkaar komen om mannelijk te kunnen zijn en bier te drinken.

Er is daarnaast onder meer een vlammend betoog van Jelka van Houten over de op mannen gerichte gezondheidszorg en een clitorisquiz met Geleijnse, Louwrier en Visser verkleed als clitorissen, met vooral een uitzinnige Visser. Diezelfde Visser houdt in een mooie, beeldende monoloog de mannen in het publiek een spiegel voor over hoe het voor vrouwen voelt als seksobject te worden gezien. Een blondje met ADHD spelende Louwrier vertelt in een grappige, maar iets te lange over de top sketch over de m/v-verhouding in films. Louwrier laat zich als groot talent gelden deze voorstelling.  Ze schreef ook mee aan het script.

De spanningsboog verslapt aan het einde. Sommige scènes hadden geschrapt kunnen worden, zoals de gitaar spelende Van Houten als feministe Joke Smit. Als echter iedereen aan het einde fanatiek meezingt met Fuck jou, ik ben een feminist heb je de hoop dat het hele publiek, zowel man als vrouw, meegekregen heeft dat feminisme geen vies woord is, maar ‘gewoon’ gaat om gelijkheid en helaas nog steeds broodnodig is in onze maatschappij.