3

Orkater/Iona&RIneke/Shaking Godspeed

Mystieke muzikale vertelling

29 april 2017 in de Toneelschuur Haarlem

3 juni

Echt of niet echt is lekker actueel, onder meer dankzij die malloot in het Witte Huis, maar het spel dat Iona Daniel en Rineke Roosenboom spelen is van een totaal andere orde. De jonge meiden richten zich persoonlijk tot de zaal en op een bepaald moment tot één persoon in het publiek in het bijzonder. Dat is spannend en daarmee voert het duo je fijn verleidelijk mee hun geheel eigen wereld in.

Rumspringa was vorig jaar een succes op Oerol en maakt nu een tournee langs theaters. Het is een productie van Orkater in het talentprogramma Nieuwkomers. Iona heeft een sprookjesachtig uiterlijk met haar lange rode haren met een vleugje gothic make up. Rineke kan spannend uit de hoek komen, zo blijkt als we getuige zijn van een van de rituelen van de Kring van Welsh die beide dames in hun jeugd creëerden. Althans dat willen ze ons doen geloven. Al snel komt hun verhaal op Gideon die na een jaar De Kring verliet en daarna spoorloos verdwenen leek. Dat is dus veel eerder dan de rumspringa, het jaar waarin de leden van de Kring achttien worden en een jaar in de ‘echte’ wereld leven om vervolgens te besluiten of zij wel of niet terug willen naar de Kring, zoals dat ook bij de Amish gebruikelijk is.

De vertellers Iona en Daniel schreven zelf hun teksten en hun verhaal wordt veel kracht bijgezet door Shaking Godspeed, een heerlijke band die springerige gitaarrock maakt die wel eens vergeleken is met The Libertines, maar bij mij associaties oproept met Minutemen en Firehose. Jammer is dat de liedteksten meestal niet te verstaan zijn. In het lekker gezongen Kinky vermoed je ruige toestanden. In het liedboekje wordt dat bewaarheid. De voorstelling intrigeert niettemin, vooral door de eigenzinnige en daarmee aanstekelijke performance van Iona en Rineke. Ze laten duidelijk zien waarom een sekte een comfortzone kan zijn, maar de schaduwzijde ervan komt ook duidelijk op je af in deze soms wat mystieke, doch originele vertelling.

Te zien t/m 3 juni