4

Dad- Nasrdin Dchar ontroert met puur verhaal

Nasrdin Dchar ontroert met puur verhaal

11 maart in de Rotterdamse Schouwburg.

31 mei

Na Oumi over zijn moeder speelt in DAD de vader van Nasrdin Dchar een grote rol. DAD gaat echter veel meer dan Oumi ook over de actualiteit, over verdraagzaamheid en religies in onze huidige maatschappij. Dchar neemt je op een boeiende, natuurlijke manier mee door zijn verhaal, zijn angsten en zijn strijd voor meer tolerantie.

Rode draad is het aanstaande vaderschap van Dchar en het verhaal van zijn vader over diens vaderschap en verleden. De acteur switcht moeiteloos tussen de rol van zijn vader (met Marokkaans accent en muts op), zichzelf en zijn vrienden, waardoor het totaal geen verwarring oproept dat hij verschillende personen vertolkt. Hij speelt in een decor dat in al zijn simpelheid prachtig is, met als spil een losstaande trap en een tafel.

Dchar twijfelt of hij zijn aanstaande dochter wel in onze maatschappij wil laten opgroeien. Hoe zal zij als moslima bejegend worden? DAD draait om deze zorgen en laat je nadenken over de samenleving, maar is geen zware voorstelling; het is op de juiste momenten humorvol en door Dchars puurheid lijkt het net of hij in zijn woonkamer zijn verhaal aan je vertelt. Hij laat het publiek soms meepraten en loopt vóór de voorstelling zelfs rond om zonnebloempitten te verkopen. Dit alles zorgt voor een benaderbaar persoon van wie je graag wilt horen wat hij te vertellen heeft.

Vorig jaar organiseerde Dchar de Parade van IEDER1, om de eenheid in de samenleving te bevorderen. Hij kreeg veel haat over zich heen en het verwijt dat hij zijn emoties alleen maar acteerde. In DAD zie je zijn overwegingen die leidden tot het initiatief en voel je dat hij oprecht is, sensitief en bezorgd. Om zijn eigen woorden “Open je hart, want het verrijkt je leven” te gebruiken: ‘Open je hart voor het verhaal van Nasrdin Dchar, want het verrijkt je wereldbeeld’.

Te zien t/m 31 mei