4

Amadeus - Het Nationale Theater, de Theateralliantie, OPERA2DAY

Op alle niveaus geslaagd

15 juni in de Koninklijke Schouwburg Den haag

24 november

Mozart is dood, zijn graf is een vleugel met rozen die langzaam hemelwaarts rijst. Het is slechts een van de vele vondsten die deze overdonderend goede, soms iets te volle, productie kenmerken.

Mark Rietman speelt Salieri en opent als oude grijsaard vlak voor zijn dood de voorstelling. Hij kijkt terug op zijn leven dat is vergald door het talent Mozart. Rietman maakt van Salieri een monumentale rol. Hij liegt, bedriegt en huichelt zo overtuigend dat je soms bijna denkt dat hij het goed voor heeft met Mozart. De vele gemoedstoestanden die Rietman als Salieri, die ook verteller is, laat zien zijn indrukwekkend. Daarmee is Rietman de eerste serieuze kanshebber voor de Louis d’ Or voor het komende theaterseizoen.

Maar ook Mozart mag er zijn en hoe. De jonge Sander Plukaard schitterde tot nu toe vooral in kleine zaal producties, maar de flair en de enorme beweeglijkheid waarmee hij de rebelse, ordinaire en tegelijk innemende Mozart gestalte geeft, zijn prachtig om te zien.

Regisseur Theu Boermans bewerkte de toneeltekst van Peter Shaffer op voor hem typerende wijze. Er zitten nogal wat venijnige grappen in over het bureaucratische subsidiegedonder en ook verwijzingen naar #metoo. Vaak zijn die grappen zeer geslaagd, maar het had wel een onsje minder gemogen. Heel fijn daarentegen is de muziek van een dertienkoppig orkest dat goed raad weet met Mozart. Ook het dertig mensen tellende koor mag schitteren en doet dat vooral in het niet kapot te krijgen Requiem van Mozart.

Het spel is over de hele linie is sterk, waarbij vooral de jonge, aangenaam brutale Yela de Koning als Mozarts vrouw Constance opvalt. Sopraan Lucie Chartin steelt de harten van het publiek, vooral als zij haar zang weet te combineren met een uitbundig orgasme. De aankleding is schitterend, waarbij de fantasierijke kostuums van ontwerper Matthijs van Bergen, een mix van toen en nu, enorm in het oog springen. Amadeus is een levendige, intelligente op alle niveaus geslaagde voorstelling geworden, waarbij ook de liefde voor de mooie muziek voortdurend de zaal in spettert. Wat een feest!