Nieuwe Familie – Sanne Vogel/Bos Theaterproductie
3

Oprecht documentairetheater

26 oktober in De Kleine Komedie te Amsterdam.

23 december.

Twee jaar geleden nam cineast en theatermaker Sanne Vogel twee Syrische vluchtelingen in huis, die ze inmiddels haar broertjes noemt. In Nieuwe Familie staan de drie samen op het podium en vertellen ze het verhaal over hun vlucht en hun tijd in Nederland. Het is oprecht documentairetheater dat meer begrip kweekt voor vluchtelingen, maar minder raakt dan je zou verwachten.

Vogel ontmoet in 2015 Muayad (door haar verbasterd tot ‘Mooierd’) Hilamia op het Centraal Station van Amsterdam, waar hij samen met vele andere asielzoekers vanuit Duitsland aankomt. Doordat hij niet meteen door kan reizen naar een familielid, slaapt hij die nacht bij Vogel op een luchtbed. Uiteindelijk blijft hij langere tijd bij haar logeren en voegt ook Amir Namou zich bij hen, die Hilamia tijdens zijn vlucht heeft ontmoet.

Hilamia en Namou vertellen hun verhaal in het Nederlands. Dit zorgt, naast respect, ook voor luchtigheid in de voorstelling. Het is sowieso geen zware kost; door de huiselijke setting, de openheid van zowel de mannen als Vogel en de voelbare band tussen hen. Dit is echter ook een manco: de verhalen over de vlucht worden feitelijk verteld door de twee mannen en de problemen van bijvoorbeeld heimwee worden maar heel kort aangestipt. Daardoor komt het verhaal wel binnen en laat het je zeker stilstaan bij de vluchtelingenproblematiek en het feit dat we in Nederland wel wat toleranter kunnen zijn, maar komt het emotioneel niet helemaal aan.

De voorstelling had emotioneel iets meer de diepte in kunnen gaan. Wanneer dit sporadisch wél gebeurt, zorgt dit meteen voor een scène die je bijblijft, zoals wanneer Namou tegen Vogel zegt dat hij voor het eerst sinds drie jaar gelukkig is. Ook raakt de oprechte woede en verontwaardiging die Vogel voelt bij onder meer het mensonwaardige AZC Heumensoord bij Nijmegen. Dit soort momenten had Nieuwe Familie vaker mogen hebben, al laat het je nu ook al stilstaan bij de ontberingen die vluchtelingen moeten doorstaan.