4

Prachtig poëtisch muziektheater met Meral Polat en Beppe Costa

In een bijna halve cirkel staan vier muzikanten op het achtertoneel en daarvoor bewegen Beppe Costa en Meral Polat. Al spelend, zingend en vertellend nemen ze ons mee naar gebieden die raken aan Fort Europa. Muziek en teksten vertellen het verhaal van mensen die zoeken naar een beter leven.

Gedreven muziek met fraaie liederen afgewisseld met kleine scènes, soms komisch, soms ontroerend, rijgen zich aaneen tot prachtig poëtisch muziektheater. Machtige vocalen en een uitgebreid muzikaal palet met accordeon, langhalsluit, knieviool, gitaren, een staande bas en slagwerk bepalen de krachtige kleuren van Ochtendzee. Meral Polat kennen we vooral als actrice, maar zij speelt al jaren lang in de kroeg met Beppe Costa en anderen. Je merkt dat ook aan de wijze waarop de musici samen op de speelvloer staan. Ze zijn aan elkaar gewaagd en tonen veel energie en een tomeloze inzet die zich echter ook vertaalt in subtiel spel.

De Koerdische teksten van Polat laten zich als vanzelfsprekend combineren met het Italiaans van de muzikale alleskunner Costa en hun stemmen harmoniëren fraai. De musici zijn allen even sterk op dreef en tillen de twee zangers enorm op en zingen soms ook nog eens vierstemmige koortjes. Merals Harem is een enorm krachtige combinatie van sterke persoonlijkheden van wie je voortdurend hoort dat ze nog meer kunnen dan ze laten zien. De regie van Eva Bauknecht is zeer uitgebalanceerd. Ochtendzee is een programma van zeer hoge kwaliteit dat uitermate spannend is.

Merals Harem – Ochtendzee, gezien op 30 april in de Toneelschuuur in Haarlem, tournee t/m 30 mei. www.meralsharem.nl