koningin lear
4

Prachtige verzentaal in imponerende Koningin Lear

Kent zet de champagneglazen vast op tafel om de nieuwe acquisitie te vieren. Dan komen de directieleden binnen, maar gezellig wil het niet echt worden in de boardroom van de multinational Lear Inc. Er komt geen acquisitie en het bedrijf wordt onverwacht gesplitst door de CEO, Elisabeth Lear. Zij vraagt eerst liefdesverklaringen van haar drie zonen. Hendrik en Gregory doen opportunistisch hun best, maar Cornald, de  jongste, doet daar niet aan mee.

Ivo van Hove beloofde Frieda Pittoors (67) jaren geleden al eens een grote rol. Tom Lanoye zegde haar ooit toe speciaal voor haar iets te schrijven. Regisseur Eric de Vroedt kwam met het idee om Lanoye te vragen om een bewerking van King Lear en zo ontstond Koningin Lear.

koningin learDe dementerende koningin is al snel flink de weg kwijt. De kille vergaderkamer wordt dan ook steeds leger. Waar Shakespeare Lear de heide op stuurde, staat Elisabeth in een kale vlakte met een hevige storm die sober oogt met een prachtig lichtgordijn. Die storm staat ook model voor de bankencrisis die inmiddels de wereld in zijn greep heeft en het verdeelde imperium van Lear Inc regelrecht de afgrond  in stort. Gregory en Hendrik verliezen zich in ruzies, terwijl Cornald tevergeefs zijn geluk beproeft in microkredieten.  Kent, door Lanoye behendig samengevoegd met Gloucester, blijft zijn meesteres trouw, maar moet het voortdurend ontgelden en verliest uiteindelijk in een handgemeen met Gregory zijn gezichtsvermogen.  Gijs Scholten van Aschat staat en loopt daarna lange tijd blind op het toneel.

De verzentaal van Lanoye is prachtig, maar de visie op vrouwelijk leiderschap die ons in het vooruitzicht is gesteld, komt niet echt uit de verf. Net als in het origineel verliest de koningin alles en rest haar aan het einde slechts een bitter isolement. De manier waarop zich dat voltrekt, is niet wezenlijk anders dan in King Lear. Het doet echter niets af aan de grootsheid van deze voorstelling waarin de transformatie van koninkrijk tot multinational door schrijver Lanoye briljant is uitgewerkt en nergens geforceerd aandoet. Frieda Pittoors is als Elisabeth Lear monumentaal in haar gekte die soms ook gevaarlijk aanvoelt, mede door haar fraaie kapsel compleet met subtiele duivelshoorntjes. Ook de andere acteurs leveren een enorme prestatie. Tezamen met de fraaie stilering staat Koningin Lear garant voor een fantastische toneelervaring.

Koningin Lear - Toneelgroep Amsterdam, gezien op 8 maart, te zien t/m 4 april in Amsterdam, Maastricht, Den Bosch, Utrecht, Eindhoven, Rotterdam en Groningen.

7,50 korting voor lezers van Scenes

€7,50 lezerskorting op basis van 1e rang. Je betaalt in de Stadsschouwburg Amsterdam voor Koningin Lear op woensdag 11 t/m zaterdag 14 maart 20.00 uur en zondag 15 maart 16.00 uur slechts €25. Bel de kassa: 020 624 23 11 en vermeld Scènes en de naam van de voorstelling. Op=op.