3

Putting it together: eenvoudige enscenering bij prachtige muziek

Stephen Sondheim stelde uit zijn mooiste repertoire een relatiekomedie samen. Esther Maas, ontmoette hem op een cocktailparty en besloot de bloemlezing in Nederland op de planken brengen.

Dat is de moeite waard. Bij aanvang zit de volledig door Sondheim voorgeschreven orkestbezetting op het podium onder leiding van dirigent Jeroen Sleyfer. Het is heerlijk om de muziek te horen zoals de componist het bedoeld heeft. Tijdens de voorstelling moest ik vaak denken aan de wereldberoemde documentaire van Bernstein waarin de klassieke zangers gecoached worden als ze de West Side Story instuderen met de dirigent.

Duizendpoot Paul Groot, gelukkig niet vervangen door Jack van Gelder zoals hij zelf bij aanvang aankondigt, levert een geweldige prestatie als verteller en komiek Buddy in het nummer Iedereen verdient een eigen hulp voor de pauze. Na de pauze schittert hij op onnavolgbare wijze in Buddy’s blues.  De Nederlandse vertaling zit vol tonguetwisters en ritmische verschuivingen. Maar het is Jeremy Baker gelukt om daar per liedje een mooie spanningsboog in te bouwen. “A good song is like a one act play”

Dat is ook het lastige aan deze voorstelling, de liedjes zijn pareltjes op zich maar het is meer een revue dan een well made- play... Met zulke musici en spelers zou het een uitdaging zijn om tot meer interactie te komen.  Hoewel het toneelbeeld mooi is, lijkt het toch een makkelijke keuze, de zangers achter de tafel te plaatsen. Na de pauze zijn de zangers op dreef gekomen en  Brigitte Heitzer als Lynette is onweerstaanbaar in haar verlangen naar MEER! Putting it together is een sympathiek initiatief dat publiek verdient.

Tekst: Anita van Soest

Gezien op 15-2 in de Goudse Schouwburg. Tournee t/m 5-6 www.puttingittogether.nl