4

Sexiety: onderhoudende, interactieve voorstelling over seksbeleving

Seks in het theater werkt meestal niet. Vaak is het plat en echt erotisch wil het nooit worden. Bij Sexiety is daar helemaal geen sprake van, maar deze performance is dan ook van een andere orde. Het is een interactieve mix van een college en een voorstelling die op humoristische wijze de bezoekers informeert en bevraagt over de beleving van seks.

Gehring en Ketelaars maken al jaren lang theater in binnen- en buitenland. Rad van Fortuin maakten ze voor Bellevue Lunchtheater waarmee ze ook door het land toerden. Op Oerol zijn ze present met Sexiety waarvoor ze de hulp inriepen van Gian van Grunsven die zich al enige tijd specialiseert in talkshows over seksbeleving onder de noemer Voorlichting voor gevorderden. Van Grunsven is van mening dat seks te weinig serieus besproken wordt tussen mensen, terwijl het maar al te vaak een grote rol speelt bij het verloren gaan van relaties.
De sfeer zit er al snel goed in als het publiek snel na aanvang ondervraagd wordt over seksuele fantasieën. Het levert veel vrolijk gegiechel op en lerares Van Grunsven gaat serieus in op de antwoorden en geeft aansluitend een onderhoudend college over de werking van onze geslachtsorganen. Ze doet dat snel en grappig en met een serieuze ondertoon, maar aangenaam luchtig. Knap. Ook vertelt ze over het meest vergeten seksorgaan: ons brein.

Anne Gehring vertelt dat ze over drie weken gaat trouwen, maar dat ze het nooit meer doet. Vera Ketelaars heeft een enorme sexdrive en probeert met zoveel mogelijk mannen én vrouwen te vrijen. Korte sketches worden afgewisseld met mooie trompetsolootjes, grappige weetjes en met oefeningen. Tot mijn grote verbazing staat  na een kwartiertje de hele zaal oefeningen te doen in het squeezen van de  bekkenbodemspieren. Leuk is ook dat de drie dames de seksualiteit voorzien van historische context door uit te wijden over andere tijden en andere culturen. Aan het eind vullen alle deelnemers op een briefje  in waar ze naar verlangen. Enkele antwoorden worden voorgelezen en leiden opnieuw tot veel hilariteit maar ook ontroering als iemand blijkt te hebben opgeschreven: mijn overleden vrouw.

Het leuke is dat Sexiety op vrolijke wijze een onderwerp bespreekbaar maakt dat ons allemaal aangaat en dat na de seksuele  revolutie van de jaren zestig toch weer steeds meer in een taboesfeer dreigt te raken. Sexiety is een bijzondere poging om daar verandering in te brengen.

Sexiety, gezien op Oerol op 12 juni, daar nog t/m 19 juni. Foto: Randy Fokke