4

Winterkaravaan- 5 performances van jonge theatermakers

Spannende expeditie in oude Alkmaarse chocoladefabriek

29 december in een oude fabriek in Alkmaar

30-12

Prachtinitiatief van de organisatie van Karavaan dat sinds 2016 geen reizend festival meer is maar domicilie vond in Alkmaar.  Ze riepen jonge professionele theatermakers op om plannen in te dienen voor een korte voorstelling. Uit 42 inzendingen werden vijf makers gekozen, Een van hen mag deze proeve uitwerken tot een volledige voorstelling die op het Karavaan Festival in 2017 te zien zal zijn.

In de oude chocoladefabriek van Ringers ging ik gisteravond na een heerlijke stamppotmaaltijd op expeditie door het monumentale pand en zag zeer uiteenlopende performances. Anne Roos Rosa de Carvalho sprong er uit met haar Avé. We staan in een hoekje van een fabriekshal en opeens hangt Anne half uit het systeemplafond. Ze heeft een lange reis gemaakt, want ze komt helemaal van 2090. Ze heeft een boodschap voor ons die ze verpakt in een sprankelende voorstelling waarin teksten, performance en een schitterend decor met fraaie projecties elkaar fraai afwisselen. Met gemak laat ze het publiek deelnemer worden met een gezamenlijke geluidsperformance die ze even later van mooi commentaar voorziet.

Hendrik Walther en Franziska Menge maakten een performance met als uitgangspunt tradities verbeeld in prikkelende video’s. Margo Verhoeven presenteerde IJs dat zich afspeelt op de Noordpool met aardige tekstpassages die niet altijd even sterk geacteerd werden. Hoogst origineel was Vaarwel, een ode aan het afscheid met filosofische teksten onder meer ontleend aan hun eigen wandeling van de Ringersfabriek naar de ultieme plek voor afscheid, de zee. Ook behoorlijk eigenzinnig bleken Tessel Brühl, Céline Talens, Flavia Faas en ROOSPEEE met Dat wat we doen. Het speelt zich af in een droomfabriek waarin ook straten gelegd worden, want dromen moeten net zo tasbaar worden als steen. De performance begint fraai in het donker met onheilspellende muziek maar ontaardt in een ongrijpbare freakshow.

Wat opvalt is de eigenzinnigheid en het lef dat al deze jonge theatermakers aan de dag leggen. Dat is fijn om te zien. Bijzonder is dat alle voorstellingen zijn uitverkocht. Daarmee is deze opvallend sterk georganiseerde Winterse editie van Karavaan –een enorme klus- een groot succes.

Foto Kenneth Stamp- scene uit Vaarwel.