Selma Ann Louis - Theateralliantie/Bos Theaterproducties
5

Stemgebruik, timing, mimiek, alles is perfect

6 mei

juli

De voorstelling is nog geen halve minuut begonnen of Arjan Ederveen heeft de lachers al op zijn hand. Het enige wat hij daarvoor hoeft te doen is opkomen in een lange regenjas, met een bril en een pruik met krulhaar. Daarna volgt het ene lachsalvo na het andere. Wat wil je ook: behalve Ederveen spelen ook Plien en Bianca mee.

Regisseur Pieter Kramer en scenarioschrijver Nathan Vecht hebben de spelers vanaf het begin betrokken bij de voorstelling. Het idee was om een soort roadmovie-musical te maken. Iedereen ging films kijken en al snel werd Thelma & Louise de backbone. Maar het verhaal loopt net even anders. Louis (Arjan), Selma (Bianca) en Ann (Plien) komen elkaar na enkele decennia weer tegen op de begrafenis van een schoolvriend.  Ze veinzen allemaal dat ze een gelukkig leven leiden - Louis is bioloog, Selma 'zit in de muziek' en Ann geeft naar eigen zeggen leiding aan een middelgroot bedrijf en heeft een gezin met 'allemaal leuke mensen'. Ze besluiten de roadtrip die ze als tieners maakten nog eens over te doen. Het verhaal is in hoofdlijnen hetzelfde als in Thelma & Louise, de beroemde film met Susan Sarandon en Geena Davis. Maar in de film gaan twee vrouwen op pad in een Ford Thunderbird 1966 cabriolet, terwijl ze in deze musicalversie in een buscamper reizen en gezelschap krijgen van een man.

Briljante supermarktscène De verwikkelingen inclusief de dialogen zijn soms een op een overgenomen uit de film. Bijzonder komisch voor wie zich de film nog herinnert of voor de voorstelling via YouTube een paar fragmenten heeft bekeken (aanrader!). Zo zijn de sleutelscènes waarin ze per ongeluk een moord plegen, tegen wil en dank een supermarkt beroven en een politieman in de kofferbak van een auto dirigeren om te ontsnappen aan arrestatie nagenoeg hetzelfde als in de film. Briljant is de supermarktscène. Arjan Ederveen lijkt even zichzelf als hij het publiek vertelt dat er iets is misgegaan. Het amateurgezelschap dat mee zou doen aan een scène is niet op komen dagen, maar de voorstelling kan doorgaan als er acht mensen uit het publiek het podium opkomen. Mooi hoe fictie en werkelijkheid hier steeds in elkaar overgaan. Bijvoorbeeld ook als Bas Hoeflaak in de rol van de bad cop een van de vrouwen uit het publiek vraagt of ze na de voorstelling iets met hem wil drinken. Hoeflaak (bekend van Droogbrood en Sluipschutters) speelt behalve deze ontzettend foute politieagent ook de schlemielige vriend van Bianca.

Onervaren spelers omarmd Scenarioschrijver Nathan Vecht slaagt er goed in om de Amerikaanse film uit 1991 naar deze tijd en naar Nederland te halen. De twee agenten die elkaars tegenpolen zijn,  de softe theedrinker tegenover de Trumpiaanse asshole, lenen zich uitstekend voor verhandelingen over onderwerpen als seksisme en racisme. Dat is de kracht van deze voorstelling. In een slapstickstijl worden maatschappelijke thema's en persoonlijke drama's aangekaart. De geweldige liedjes van Jan en Kees Groenteman, met de potsierlijke danspasjes van het trio erbij, roepen Annie M.G. Schmidt en Harry Bannink in herinnering. Een goede vondst van regisseur Pieter Kramer is om drie beginnende acteurs de jongere versie van de drie hoofdrolspelers te laten vertolken. De nog vrij onervaren spelers zijn liefdevol omarmd en gecoacht door hun alter ego's. Dat merk je aan alles. Stemgebruik, timing, mimiek, alles is perfect. Maar dat geldt voor de hele voorstelling.

Speelperiode en steden Selma Ann Louis van de Theateralliantie is geproduceerd door Bos Theaterproducties en speelt tot en met juli 2018 in negen theaters door het land. Naast het DeLaMar Theater Amsterdam is de voorstelling te zien in TAQA Theater De Vest Alkmaar, Wilminktheater Enschede, Parkstad Limburg Theater Kerkrade, Oude Luxor Theater Rotterdam, MartiniPlaza Groningen, Theater Orpheus Apeldoorn, Stadsschouwburg Utrecht en Stadsschouwburg De Harmonie Leeuwarden.

Lees de interviews met Arjan Ederveen en Nathan Vecht over de voorstelling
Sleutelscènes uit Thelma & Louise