Spel en zang zijn van hoog niveau. Foto: Roy Beusker en Annemieke van der Togt
3

Annie - Theateralliantie, Mark Vijn Theaterproducties

Sterke cast, zwakke opbouw

1 december in Chassé Theater in Breda

24 mei

Een rolluik gaat omhoog en daar zit Annie, het alom bekende weeskind. Ze zingt over het leven dat haar onbekende ouders in haar fantasie hebben. Een breekbaar begin van de nieuwe versie van Annie, de welbekende musical die Theateralliantie en Mark Vijn Theaterproducties opnieuw op de planken brengen.

Het script is bewerkt door Rob de Graaf en Roy Peters. Het verhaal over het brutale elfjarige meisje dat in het weeshuis onder streng bewind van de verschrikkelijke ms. Hannigan (Willemijn Verkaik) een zwaar leven lijdt en rond kerst twee weken bij de rijke zakenman Warbucks (Edwin Jonker) mag verblijven, is echter in grote lijnen gelijk aan het origineel. Wat niet iedereen weet: de oorsprong van Annie is een strip, die in de jaren twintig in een Amerikaanse krant verscheen. Leuk en origineel dat deze musical daarnaar verwijst, met het grotendeels getekende, pop-art-achtige decor, dat uit vele losse delen bestaat. Deze bewegen vaak over het hele podium, wat het geheel lekker dynamisch maakt. De meeste personages hebben een cartooneske uitstraling met witte, oogschaduw op. De dik aangezette bewegingen van de twee agenten die Annie na een ontsnapping terugbrengen naar het weeshuis zijn clownesk.

Verkaik zet een fenomenale juffrouw Hannigan neer, Ida Verspaandonk – de Annie van de première – zingt spatzuiver en Eva van Gessel vertolkt Grace Farrel mooi naturel en warm. Toch kan deze musicalversie niet helemaal bekoren. De kern van het verhaal van Annie, namelijk de ontwikkeling die Warbucks doormaakt - van norse, kind-hatende zakenman, naar lieve, van Annie houdende vaderfiguur –  ontbreekt vrijwel geheel. Ongeloofwaardig verandert hij erg snel van een kille figuur in iemand die adoptie van Annie overweegt. Er had prima geschrapt kunnen worden in een aantal overbodige scènes, zoals de oubollige ‘Radio Emo’-intermezzo’s, zodat er meer tijd was geweest om het opbouwen van de band tussen Annie en Warbucks te tonen. Spel en zang zijn bij de gehele cast van hoog niveau.