3

Emilia Galotti – Toneelgroep Amsterdam &Toneelschuur Producties

Strak gestileerde Emilia Galotti van Maren Bjørseth

21 januari in de Toneelschuur in Haarlem

18 februari 2017

Eigenlijk is Emilia Galotti een moderne toneeltekst. Gothold Ephraim Lessing schreef in 1772 een drama over een gewoon burgermeisje dat haar eigen keuzes maakt. Algemeen wordt Ibsen beschouwd als de eerste toneelschrijver die niet over goden of koningen schreef. Dat klopt dus niet helemaal. In Emilia Galotti gaat het echter wel ook over een prins. Een verwende niet erg ontwikkelde jongeman. De prins explodeert als hij merkt dat het mooiste meisje van het dorp op het punt staat om te gaan trouwen en geeft opdracht om Emilia te ontvoeren.

De dialogen zijn fraai en worden uitstekend gespeeld, maar voelen soms ook wat braaf. De voorstelling krijgt een enorme impuls als Keja Klaasje Kwestro als Gravin Orsina opkomt. Haar vurige performance is komisch en uitermate spannend. Emilia blijft een eenzaam type die probeert te voldoen aan wat van haar wordt verwacht. Tegen het toch vrij plotselinge einde trekt zij haar conclusie met een dramatische afloop.

Het toneelbeeld oogt clean. De prachtige geklede en gekapte acteurs hebben wit geschminkte gezichten en roodgemaakte ogen. De dialogen klinken wat afstandelijk en dat past goed bij de zeer gestileerde tot in detail uitgedachte enscenering. De sokjes van Emilia hebben dezelfde kleur als het ronde bed dat het hart van het toneelbeeld vormt. Die nadruk op vorm doet denken aan het werk van Ivo van Hove en Jan Versweyveld. Wessel Schrik maakte een fraaie soundscape met verrassende, soms snoeiharde geluidseffecten. Maren E. Bjørseth verraste twee jaar geleden met Een bruid in de morgen. Met Emilia Galotti toont ze opnieuw aan een begenadigd regisseur te zijn.