In Vertrouwen – Gerard Spong
2

In Vertrouwen – Gerard Spong

Taai theatercollege mist persoonlijke verhalen en spontaniteit

12 oktober in Schouwburg Amstelveen

27 mei 2019

Bij een theatercollege door een van Nederlands meest bekende strafrechtadvocaten, Mr. Gerard Spong verwacht menigeen wellicht een persoonlijk verhaal met interessante rechtszaken. Het tegendeel is waar. Spong brengt voornamelijk een taai, voorgelezen hoorcollege zonder echt aansprekende praktijkvoorbeelden of persoonlijke anekdotes.

Het begin van In Vertrouwen is nog veelbelovend: op het scherm achter Spong zien we een rondleiding door zijn kantoor, en even later laat hij een voor hem inspirerend filmfragment met Al Pacino zien. Na deze start verandert het college echter in anderhalf uur theoretische kennis opdoen. De juridische termen en de uitleg daarvan vliegen je om de oren en Spong vertelt daarnaast bijvoorbeeld over de toga en wanneer voor het eerst in ons rechtssysteem iemand voor moord met voorbedachten rade werd veroordeeld. Grote delen van het college bevatten informatie die je online ook kunt vinden. Je komt juist naar het theater voor de persoonlijke, nog onbekende verhalen.

Als nog actieve advocaat is het natuurlijk lastig recente, bij het grote publiek bekende zaken aan te halen en je eigen mening te geven. De enkele zaken die hij wel noemt zijn van minstens honderd jaar geleden. Heel soms stipt hij tussen neus en lippen een eigen cliënt aan, in niet meer dan twee zinnen en zonder bekend te maken om welke zaak het gaat. Zijn persoonlijke mening over rechtszaken en juridische procedures krijgen we niet te horen.

De advocaat heeft de hele voorstelling lang een schrift in zijn handen met daarin zijn teksten. In het begin vertelt hij nog grotendeels uit zijn hoofd, maar hoe verder het college vordert, hoe meer hij voorleest. Soms is het zó voorgedragen, dat het lijkt of het een spreekbeurt is en hij iemand anders’ verhaal vertelt. Er zitten wel leuke grappen in het stuk, maar ook die worden veelal voorgelezen. De spontaniteit ontbreekt, dus de grappen komen minder aan. Pas op het eind, bij de vragenronde, zien we een spontane Spong die onder meer zijn mening geeft over de media. Had hij dit maar vaker gedaan.