Kaap Furie – Bellevue Producties
3

Kaap Furie – Bellevue Producties

Treinkaping door vrouwen blijft wel boeien, maar mist diepgang

13 januari in Theater Bellevue te Amsterdam

3 februari 2018

In deze tijd van #MeToo lijkt de nieuwe Bellevue Lunchtheater-productie Kaap Furie goed op de actualiteit aan te sluiten. Vrouwen verenigen zich in het stuk op grootse wijze tegen seksuele intimidatie, aldus de promotekst. Dit valt echter in het theater nogal tegen.

In Kaap Furie kapen de twee zusjes Judith en Gaia op internationale vrouwendag een trein en gijzelen daarin een conducteur (Leòn Ali Çifteci). Deze werkt eerst vrijwillig mee, ‘voor de goede zaak’, niet wetende dat de gijzeling steeds intenser wordt naarmate de uren voorbijgaan.

De voorstelling duurt zoals gebruikelijk bij Bellevue Lunchtheater-voorstellingen slechts een uur, maar komt pas laat op gang. Minstens de eerste vijftien minuten vraag je je af waar het verhaal heengaat en waar je eigenlijk naar aan het kijken bent. De vloer is bezaaid met bergen roze snippers, die de dames aan het begin hebben rondgestrooid. Vrolijk worden selfies van de gijzeling de wijde wereld ingestuurd, met instemming van conducteur Jochem. Gaandeweg wordt vooral Judith (Wendell Jaspers) steeds serieuzer en krankzinniger. Jaspers speelt deze rol geloofwaardig en is het interessantst om naar te kijken.

Als publiek krijg je nooit het idee dat de drie zich daadwerkelijk in een treincoupé bevinden. Ook van ‘de roerige buitenwereld’ krijg je niet veel mee, totdat deze aan het eind opeens hard op de deur klopt. Het enkel soms kort benoemen van wat er gebeurt op social media is niet voldoende om dit slot logisch te maken. De slotscène is echter wel verrassend en interessant, dus meer toespelingen hierop gedurende het stuk zou helpen het verhaal beter te laten kloppen.

Het is jammer dat de tekst voornamelijk aan de oppervlakte blijft. Ondanks het weinig inhoudelijke verhaal blijft het stuk wel boeien; je wilt toch weten hoe het afloopt.