4

Uitbundig, intelligent toneelfeest

Jos Schuring

Gidsland – mugmetdegoudentand
Gezien op: 
11 oktober in de Toneelschuur te Haarlem
Te zien t/m: 
3 februari 2018

Gidsland is de opvolger van het succesvolle Kunsthart dat Nathan Vecht schreef voor mugmetdegoudentand. Lineke Rijxman regisseert wederom en ook acteur Guy Clemens is weer van de partij.

Opnieuw bewijst Vecht over een meesterlijke pen te beschikken. In Gidsland zien we verschillende scènes die later vervlochten worden in een live talkshow op televisie. De opening met Ilke Paddenburg als jonge ambitieuze journalist die een nieuw kritisch televisieprogramma wil maken, is bijzonder komisch. Even later kijken we naar Clemens als minister van Binnenlandse zaken die zich samen met twee ambtenaren buigt over de plaatsing van vijfhonderd asielzoekers. Daarna zien we Annick Pheifer als Groningse boerderijbewoonster met puberdochter die per telefoon van de NAM verneemt dat ze geen schadevergoeding krijgt voor haar door aardbevingen beschadigde woning.

In de talkshow zijn naast de minister en de boerderijbewoonster ook een volkszanger, gespeeld door Xander van Vledder, te gast. Vlijmscherpe oneliners vliegen over en weer waarbij de minister elk gevoel voor decorum verliest. Als de boerderijbewoonster hem het vuur aan de schenen legt en hij bekent dat hij het ook niet meer weet is zijn demasqué totaal.

Het levert een ronduit verrukkelijk schouwspel op waarbij toch ook wel wat kritische kanttekeningen te plaatsen zijn. Het belachelijk maken van een talkshow is op het toneel al vaker gedaan. Na verloop van tijd vraag je vooral af welk punt auteur Vecht eigenlijk wil maken. De teksten zijn echter wel razend intelligent geschreven. Wat ze vooral laten zien is dat alles in Nederland een format is geworden en dat kritisch vermogen al snel in de kiem wordt gesmoord in de zucht naar profilering en succes. Dat voelt toch wat mager. 

Daar staat tegenover dat het niksige dat politiek en media al jarenlang in de tang heeft, hier wel heel erg slim, fraai en lekker vilein is geïllustreerd en leidt tot een uitbundig feest van toneel spelen. Regisseur Rjxman stuwt haar spelers tot grote hoogten. Het is enorm genieten van het vermakelijke lef van Paddenburg, de ook mimisch zeer sterke kanten van Clemens, de verbetenheid van Pheifer en de enorme veelzijdigheid van Van Vledder.

Te zien t/m 3 februari

Foto: Sanne Peper

Tags: