0

Verslag Festival Boulevard 1: Dries Verhoeven, Laika en Compagnie Marie Chouinard

Den Bosch beleeft dit jaar zijn finest hour. De grote Jeroen Bosch tentoonstelling voor de zomer was een eclatant succes en ook op het Theaterfestival Boulevard waart de geest van Bosch rond in de openingsvoorstelling van  Compagnie Marie Chouinard, in het familiespektakel van Laika, maar ook het werk van Dries Verhoeven is er volgens eigenzeggen op geïnspireerd. Het altijd sterk geprogrammeerde festival in een van de leukste provinciesteden van Nederland biedt dit jaar 134 verschillende activiteiten.  Op mijn eerste dag in Den Bosch zag ik drie zeer uiteenlopende voorstellingen.

Laika – Piknik Horrifik ***

Op een industrieterrein net buiten de stad is Laika te zien met Piknik Horrifik, geïnspireerd op De tuin der lusten van Jeroen Bosch. De verhaallijn en het spel zijn mager maar de voorstelling intrigeert door het eten. De naam Piknik Horrifik blijkt goed gekozen. Als we eenmaal door de poort de Tuin der lusten zijn binnengekomen en daar met ons welkomstdrankje staan, wordt voor onze ogen binnen enkele minuten op uiterst slimme en creatieve wijze een tiental picknicktafels opgebouwd en kunnen we met ruim honderd mensen aan de dis. De bereiding van die maaltijd wordt aanschouwelijk gemaakt met scènes die zijn gebaseerd op het beroemde werk van Bosch. Zo blijkt de boom uit het paradijs goed voor kweekvlees. Even later krijgen we menselijke ledematen afkomstig uit de verhakselaar, voor onze ogen bereid op de oplegger van een vrachtwagen. Laika presenteert lichtzinnige horror met een nogal vette knipoog die eigenlijk behoorlijk flauw is, maar wel bijzondere culinaire ervaringen oplevert zoals eetbare aarde (of is het toch potgrond?), boomworst en een verrukkelijke ‘zoete zonde’ als nagerecht.

Dries Verhoeven – Guilty landscapes ****

Installatiekunstenaar Dries Verhoeven balanceert met zijn werk op het snijvlak van beeldende kunst en theater. Verhoeven is, net als Laika trouwens, een vaste waarde op Boulevard. Vorig jaar was hij present met Homo Desperatus waarin hij koos voor ijverige mieren in veertig vitrines in een museum, een conceptueel geslaagd project dat in de uitvoering wat teleurstelde.  In 2007 was in Den Bosch het schitterende U bevindt zich hier te zien. Guilty Landscapes toont wederom hoe interessant Verhoevens werk is. Hij stelde zichzelf de vraag: Wat als het nieuws terugkijkt naar zijn getuigen? Daartoe maakte hij een video-installatie die je alleen maar in je eentje kunt bezoeken in een ruimte van Theater Artemis. Wat daar precies gebeurt ga ik niet beschrijven. Dat moet je zelf beleven. Verhoeven wil met zijn werk onze dogma's bloot leggen. Er is niets zo gevaarlijk als het onvoorwaardelijk geloof in onszelf, daar worden we maar zelfvoldaan van, aldus de kunstenaar.  Guilty Landscapes speelt in op de vraag wat harde beelden uit het journaal nog met je doen. In deze installatie word je gedwongen een positie in te nemen. En nee, dat is niet eng. Ga vooral kijken!

Marie Chouinard -  The Garden of Earthly Delights **

De Canadese choreografe is bekend om haar avant-gardistische werk waarin vrouwen vaak stoere posities innemen. De Stichting Jeroen Bosch 500 en Festival Boulevard vroegen haar om een voorstelling te maken met Jeroen Bosch als uitgangspunt. Chouinard nam dat verrassend letterlijk op. Ze opent haar voorstelling met een videoprojectie van het triptiek dat zich ingenieus ontvouwt waarna we drie scènes zien. Aan beide zijden van het toneel zijn videoschermen geplaatst waarin telkens sterk vergrote delen uit het schilderij te zien zijn. Nadat ik ben bekomen van de verbazing dat ik vooral kijk naar een grote projectie met wit gepoederde dansers ervoor die wat scènes van die projectie naspelen kan ik er toch ook wel wat van genieten. Maar dat is vooral tegen het einde van de voorstelling. In deel twee -de hel- is het op toneel vooral een chaos met veel ongericht geschreeuw. In de delen een en drie wordt wel mooi gedanst en deel drie kent vooral een fraai slot waarin de dansers prachtig een kluwen vormen en lijken op te gaan in het schilderij. Maar de voorstelling als geheel blijft erg eendimensionaal en dat is teleurstellend.

Voorstellingen gezien op 4 augustus. Guilty Landscapes van Dries Verhoeven en Piknik Horrifik van Laika zijn nog t/m 14 augustus te zien. www.festivalboulevard.nl