Maquette (8+) - Toneelschap Beumer & Drost
3

Vindingrijke komedie

15 december in de Krakeling, Amsterdam

17 maart

Mensen kleiner maken is goed voor het klimaat. Deze originele gedachte koos schrijver en acteur Peter Drost als uitgangspunt voor Maquette, de ingenieuze nieuwe voorstelling van het al twintig jaar actieve Beumer en Drost.

Kleine mensen eten en vervuilen minder en daarom heeft de overheid besloten dat mensen die het gevang in moeten, als alternatief kunnen kiezen voor een leven als mens ter grootte van een pak melk. Grote mensen worden gestimuleerd om kleine mensen in huis te nemen om zo bij te dragen aan een duurzamere wereld. Daarvoor ontvangen ze een maquette die in een minuut omgetoverd kan worden tot een mini-huis. Op een muur van dat huis zijn op video de mini-mensjes Joke en Addie te zien die zich weinig gelegen laten liggen aan het milieu, in tegenstelling tot hardcore vegetariër Eduard en zijn vrouw Willemijn die hen in huis hebben genomen.

Beide stellen blijken een sleets huwelijk te hebben, wat goed is voor de nodige kluchtige verwikkelingen. Het is jammer dat deze uiteindelijk de klimaatboodschap toch wat overschaduwen. Maar er gebeurt wel veel in Maquette. Afgezien van wat flauwe woordspelingen is de tekst zeer levendig en grappig. De voorstelling is vernuftig geregisseerd door tovenaar Michael Helmerhorst, ook bekend van Vis à Vis en in een grijs verleden Perspekt Studio’s. Het decor van Ingrid Govers zit slim in elkaar en Peter Drost en Hymke de Vries spelen met aantrekkelijke gretigheid beide echtparen.

Zoals altijd bij Beumer en Drost is de voorstelling gemaakt voor acht-plussers, maar gelaagd genoeg om ook volwassenen te kunnen boeien. Het maakt ook Maquette tot een plezierige en zeer vindingrijke voorstelling.

Te zien t/m 17 maart