Het decor dat Douwe Hibma bedacht en in elkaar zette speelt een zeer grote rol in de voorstelling. Foto: Moon Saris
4

IK... eh ik - Het Houten Huis & Nordland Visual Theatre i.s.m. Tryater

Vindingrijke voorstelling met ingenieus decor

24 november, Bijlmerparktheater Amsterdam

18 april 2021

Opnieuw ben ik perplex over hoe geweldig jeugdtheater in Nederland toch kan zijn. Het Houten Huis maakte samen met Nordland Visual Theatre een uiterst vindingrijke voorstelling die barst van de mooie vondsten die dan ook nog eens een lust zijn voor oog en oor.

Hoe zoek je een uitweg als je altijd gestrest bent? De eenzame man in het kleine huisje in IK… eh ik (6+), vindt er zijn eigen oplossing voor. Met dank aan zijn goudvis. Voor aanvang kijken we naar een futuristisch ogende vierkante ruimte, gesitueerd in een cirkelvormig decor. Als het zaallicht gedoofd is, blijkt het een woonkamer te zijn van een doodgewone man die ’s ochtends naar zijn werk gaat en 's avonds zijn eten maakt en televisie kijkt. Hij heeft het niet makkelijk. Telkens gaat de telefoon en als hij aan het eten is, verslikt hij zich in alle rekeningen die hij moet betalen. Gelukkig is daar de goudvis die hem gezelschap houdt en hem soms kan opvrolijken.

Het decor dat Douwe Hibma bedacht en in elkaar zette speelt een zeer grote rol in de voorstelling. De woonkamer van de man kantelt de hele tijd. Niet een beetje, maar 360 graden. Het hoogst ingenieuze bouwsel heeft luikjes die in- en uitklappen. Zo komt zijn eettafel opeens op uit de vloer om even later weer te verdwijnen. Het uitzicht uit zijn slaapkamer wordt een aquarium, zijn schemerlamp is ook een wasbak en het toilet transformeert binnen enkele seconden tot een badkuip. En dan blijkt ook nog eens dat je met verschillende dingen in huis waaronder het luchtrooster muziek kunt maken.

De rol van de man is een enorme tour de force van musicus en acteur Martin Franke die ook drummer is en dat zie je als hij percussie speelt met pollepels, maar ons ook trakteert op prachtige, woordeloze zang. Voortdurend loopt en draait hij al musicerend rond in zijn huis. Fascinerend en adembenemend om te zien. Dat de man steeds nerveuzer wordt, komt ook door zijn alter ego die soms zijn jas weer scheef ophangt of voorwerpen laat verdwijnen. Maar dit alter ego, gespeeld door Daan Hamel, is ook troostrijk als hij de man over zijn hoofd aait.

Het Houten Huis uit Groningen maakt al jarenlang zeer beeldende en muzikale voorstellingen en vierde grote successen met Hotel Perdu en Muziek van beneden. Ook deze fantasierijke regie van Elien van der Hoek levert weer een juweel van een voorstelling op die voor zesplussers is gemaakt, maar iedereen kan boeien.