Ynka Kuitenboruwer
2

Yinka Kuitenbrouwer - Kan dus niet

Voorstelling over psychiatrie raakt niet

4 oktober in de Brakke Grond te Amsterdam

Theatermaakster Yinka Kuitenbrouwer verdiepte zich maandenlang in de leefwereld van jongvolwassenen met psychische problemen, onder meer door het meelopen in een psychiatrische kliniek. In Kan dus niet heeft Kuitenbrouwer haar ervaringen en bevindingen omgezet in een documentair-theatrale voorstelling, die jammer genoeg erg afstandelijk blijft.

Aan het begin praat Kuitenbouwer live over haar bevindingen in de kliniek. Vrij snel gaat dit over naar een al eerder gemaakte bandopname waarop ze verder gaat met haar verhaal. Kuitenbrouwer beeldt eerst stilstaand met kleine bewegingen en gezichtsuitdrukkingen de patiënten uit waarover op dat moment gesproken wordt. Mooi naturel en klein spel, maar al snel wat saai. Er zit in het hele stuk weinig verrassing en beweging. Wel heeft het middendeel wat meer vaart; niet alleen omdat Kuitenbrouwer dan in de weer is met alledaagse voorwerpen die echt aan patiënten hebben toebehoord en in hun kamer stonden, maar ook omdat het verhaal dan iets meer tot leven komt. Kuitenbrouwer vertelt beeldend en je ziet de geschetste situaties dan ook goed voor je.

Het duurt redelijk lang voor je een beetje ‘in de voorstelling’ zit. Dit heeft voor een groot deel te maken met de afstandelijkheid ervan. Door de combinatie van de stem op de bandrecorder en het geregeld ontbreken van herkenning of aansluiting met de geschetste situaties raakt het verhaal je niet. Ook zet het niet aan tot nadenken, omdat de gesproken zinnen te oppervlakkig blijven en snel vervliegen. Het verzamelde materiaal van Kuitenbrouwer is op zich best interessant, maar de vertelling had ik ook op een podcast kunnen luisteren.