Het verhaal is sterk opgebouwd en zit vol mooie observaties en fijne dialogen.
4

Grond - Toneelgroep Jan Vos

Wansink schittert in sterk geconstrueerd drama

27 augustus op de Eemlandhoeve in Bunschoten

20 september 2020

In een tent op het erf van een boerderij in Bunschoten is Grond te zien waarmee Toneelgroep Jan Vos na Gas, Koning van het Grasland en Mansholt opnieuw imponeert. Het gezelschap heeft zich gespecialiseerd in eigentijds nieuw geschreven toneel op locatie met een belangrijke rol voor het platteland.

Nadat journalist Renate tegen een verkeerszuiltje op een vluchtheuvel knalde, komt ze in contact met boer Rein. Hij laat haar binnen om van de schrik te bekomen en schenkt whisky. Ze praten over nieuws en talkshows die vooral over media gaan, over overheidsmaatregelen die boeren aanzetten tot tegendraads gedrag. Een paar dagen later komt Renate terug om Rein te bedanken. Meerdere ontmoetingen volgen en er ontstaat een hechte band tussen de twee.

Boer Rein zit tegen zijn pensioen aan en wil de boerderij voor zijn dochter zo goed mogelijk achter laten. De journaliste is vijftig, heeft moeite met de oppervlakkige koers van haar krant en vraagt zich af wat ze de komende dertig jaar nog gaat doen met haar leven nu haar zoon net de deur uit is. In een fraai geconstrueerde tekst laat schrijver Tjeerd Bischoff twee werelden samenkomen. Het verhaal is sterk opgebouwd en zit vol mooie observaties en fijne dialogen. Zo laat hij de boer zeggen dat het toch fijn is om nodig te zijn en niet altijd zelf te hoeven nadenken waarvoor je leeft. Rein is weduwnaar en zocht wel eens betaalde liefde ‘maar dat werkt niet want dan heb ik geen seks en koop ik de volgende dag een winterjas voor haar.’

Maarten Wansink speelt Rein en doet dat schitterend. Hij maakt van de eigenzinnige, zeer oprechte boer een prachtig, gevoelig personage waarvoor je direct sympathie hebt. Trudy Klever laat fraai de vertwijfeling van de journaliste zien. Regisseur Jeroen van den Berg creëerde zo een realistisch drama, waarbij Jaap van Keulen op gitaar en xylofoon voor sfeervolle omlijsting zorgt. Na de speelbeurten in Bunschoten volgt nog een voorstellingenreeks in Ambt-Delden bij Hengelo. Alle voorstellingen zijn uitverkocht. Het is te hopen dat er nog meer speeldata volgen. Grond is een parel.