#niksteverbergen - De Verleiders
2

#niksteverbergen - De Verleiders

Weinig verrassend en niet opzienbarend

22 februari in Carré, Amsterdam

23 juni

Het onderwerp is goed en razend actueel: Big data. De weerstand tegen techreuzen als Google en Facebook neemt momenteel sterk toe. Het is teleurstellend dat De Verleiders met hun inmiddels beproefde vorm van onderzoekstheater in hun nieuwste voorstelling #niksteverbergen geen enkel nieuw inzicht verschaffen.

De Verleiders schreven in 2014 geschiedenis met Door de bank genomen. Het is zelfs niet onmogelijk dat daardoor de rol van de overheid in ons geldstelsel gaat veranderen na het in januari verschenen rapport ‘Geld en Schuld’ van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid. Dat is uniek in de Nederlandse theatergeschiedenis.

Voor aanvang van #niksteverbergen kunnen bezoekers zich aanmelden in een What s app groep. Dat is best een leuk idee, maar afgezien van wat tips voor veiliger internetten die ik op mijn scherm te zien kreeg, gebeurt er niets mee.

De vorm van de voorstelling is vertrouwd, er is een doorlopend verhaal dat afgewisseld wordt met stand up colleges. Dat verhaal gaat over een commissie die zich buigt over de regelgeving van privacy en de naleving daarvan. Het is een aaneenschakeling van nogal voor de hand liggende scènes waarin commissieleden elkaar manipuleren om belangrijke posities te verkrijgen. Dat er tussen twee commissieleden een romance ontstaat is te flauw voor woorden. En natuurlijk worden de uitkomsten van hun onderzoek positiever voorgesteld dan de werkelijke resultaten. Dat is soms wel een beetje grappig, maar vooral weinig verrassend.

In de colleges gaat het onder meer over het Systeem Risico Indicatie dat de overheid gebruikt om persoonsgegevens van burgers te koppelen. Ook horen we dat zestig procent van de apps alleen gemaakt worden om data te verzamelen. Niet nieuw en niet spannend. Grappige opmerkingen als dat internet een sarcofaag van onze ziel is geworden of een uitweiding over verdergaand verlies van privacy door het verdwijnen van contant geld, kunnen niet verhullen dat De Verleiders dit keer niets opzienbarends te melden hebben.

Te zien t/m 23 juni, foto: Raymond van Olphen