Links staand Gijs Scholten van Aschat die weergaloos speelt, foto: Henri Verhoef
3

International Theater Amsterdam / Holland Festival - De Kersentuin

Wonderlijke regiekeuze

16 juni, Stadsschouwburg Amsterdam tijdens Holland Festival

28 augustus, reprise van 4 t/m 19 januari 2020

Als Lopachin vertelt dat hij de kersentuin heeft gekocht, is zijn mededogen met Ljoebov voelbaar.  Meestal wordt Lopachin neergezet als een geldwolf die in Tsjechovs verhaal met name het nieuwe kapitalistische tijdperk verpersoonlijkt. Maar in deze regie lijkt de aankoop een daad van compassie, ook al klinkt even later de motorzaag die de kersentuin om zeep helpt om de zomerhuisjes te kunnen bouwen.

Het is een cruciaal moment in deze enscenering van De Kersentuin wat vooral opvalt omdat de spelers het publiek, althans in elk geval deze toeschouwer, niet heel erg meevoeren in hun verhaal. Het maakt deze Kersentuin tot een wat afstandelijke voorstelling, wat waarschijnlijk een bewuste maar nogal wonderlijke regiekeuze is. Met uitzondering dus van dat moment van Lopachin, weergaloos vertolkt door Gijs Scholten van Aschat.

Simon McBurney is een Britse regisseur van wereldfaam die in Nederland onder meer opzien baarde met zijn regie van De meester en Margarita en Die Zauberflöte. In de programma-informatie las ik dat McBurney de handeling verplaatste naar de jaren zeventig. Heel erg merkbaar is dat eigenlijk niet, behalve uit de gekozen muziekfragmenten, hoewel het al vaak en ook hier misbruikte Halleluja van Leonard Cohen uit 1984 dateert. In McBurneys enscenering valt ook op dat Ljoebov Amanda heet en Lopachin de naam Steven draagt. Naar de betekenis daarvan blijft het gissen.

In technische zin is deze Kersentuin wel erg fraai. McBurney bedacht enkele mooie geluidseffecten die goed gedoseerd zijn. Alle acteurs zijn -zoals altijd in dit ensemble -goed, hoewel er nogal wat verschillen in speelstijlen zijn. De aankleding is sober maar erg fraai met vooral prachtige projecties in een enorme halve cirkel op het achtertoneel. McBurney's Kersentuin is dan ook zeker geen slechte voorstelling, maar een beetje teleurstellend is deze regie wel.