3

Zware thematiek overtuigend gebracht

Jos Schuring

Ifigeneia Koningskind (8+) - NT Jong
Gezien op: 
7 oktober, Theater a/h Spui Den Haag
Te zien t/m: 
13 december

In het Nederlandse jeugdtheater worden de meeste voorstellingen zelf bedacht, geschreven en gespeeld. Repertoire is zwaar in de minderheid en oude Grieken al helemaal. Maar er zijn natuurlijk uitzonderingen. Na Lear dat Liesbeth Coltof onlangs maakte bij de Toneelmakerij, is nu Ifigeneia Koningskind van NT Jong te zien. Het is een bewerking van Euripides’ Ifigeneia in Aulis en werd in 1991 geschreven door Pauline Mol en destijds gespeeld door Teneeter in regie van Coltof. 

Ifigeneia Koningskind vertelt het verhaal van koning Agamemnon die met zijn oorlogsvloot moet uitvaren voor de Trojaanse oorlog. Maar het is windstil en alleen door zijn dochter te offeren zijn de goden genegen om voor de benodigde wind te zorgen. Auteur Mol vertelt het verhaal vanuit het perspectief van Ifigeneia en introduceerde een alter ego van Ifigeneia die haar telkens bevraagt.

De tekst is helder en ondanks de zware thematiek ook humoristisch. Regisseur Noël Fischer heeft fijne spelers tot haar beschikking. Sarah Bannier is een krachtige, innemende Ifigeneia en wordt overtuigend geflankeerd door Rochelle Deekman die Ifigeneia’s innerlijke stemmen vertolkt. Sallie Harmsen als  haar moeder speelt haar rol zwaar aangezet wat vooral goed werkt in haar dialogen met Agamemnon, een ruige Tarikh Jansen die een jaar geleden ook indruk maakte als Hamlet bij Zep.

Mooi is ook Jaap Spijkers als oude man. Hij is de enige volwassene die geloofwaardig overkomt en dat was het uitgangspunt van deze vanuit de kinderziel vertelde voorstelling. Als Agememnon ruziet met zijn vrouw doen ze dat in het Engels opdat Ifigeneia dat niet zal begrijpen. Dat werkt zeer komisch en biedt de nodige lucht in deze voorstelling die met jaloezie, moord en wraak een loodzware inhoud kent en ook ingaat op het loyaliteitsprobleem waar veel kinderen vandaag de dag mee worstelen. Pittige kost, overtuigend gebracht.

Te zien t/m 13 december

Foto: Bowie Verschuuren