3

Interessant en amusant college van Lucas de Man

‘Wie vindt geschiedenis belangrijk?’ Lucas de Man opent zijn voorstelling met een vraag. En heeft direct contact. Een man uit het publiek kenmerkt de overgangsperiode waar Europa nu in zit als een tijd waarin angst plaatsmaakt voor vertrouwen. Deze intrigerende opmerking verrast De Man. ‘Mooi’ zegt hij. Er op ingaan is te ingewikkeld en dus doet hij het af met de opmerking dat hij nog nooit zo’n intelligent publiek had. De Man weet altijd zijn publiek in te palmen. Daar kan zelfs Mark Rutte nog van leren.

De Man trok naar een idee van Matthijs Rümke Europa in om de veranderingen  in hedendaags Europa te bespreken met generatiegenoten. Samen met een journalistiek team trok hij langs zeventien steden in acht landen om te bezien of er een nieuwe generatie denkers is met uitgesproken ideeën over de toekomst van samenleven in Europa. In het team zit ook Tomas Vanheste van de Correspondent. Frappant is dat Casper Vandeputte voor zijn Summer of 96 ook samenwerkte met de Correspondent.

Rümke en De Man door Europa is een amusante en interessante voorstelling die het midden houdt tussen een lezing en een documentaire. Rümke stimuleerde De Man om een vergelijking te maken met 500 jaar geleden toen Europa de overgang van de Middeleeuwen naar de Renaissance beleefde. De Man onderwijst over de landkaart van Europa van toen, citeert Erasmus, Thomas More en Machiavelli. De Man vertelt over zijn recente ontmoetingen en laat interviewfragmenten zien.

Fascinerend is de 22-jarige Turkse Engin die een bureau heeft voor online marketing, maar ook veel energie besteedt aan het informeren van Turken via Twitter om zo de perscensuur te ontlopen. Professor Simon Allemeersch uit Gent blijkt pessimistisch te zijn over Europa, maar wordt daar zelf optimistisch van. De Man praat tegen zijn videoschermen en houdt daarmee de voorstelling luchtig. Dat is leuk maar ook jammer omdat hij veel interessante thema’s aansnijdt die niet uitgewerkt worden. Misschien komen die later nog, want deze voorstelling is onderdeel van een groter project In Search of Europe waarin De Man samen met Ruut van der Beele een documentaire maakt over zijn reis. Volgend jaar maakt hij in dit kader ook de kunstinstallatie WOLK, een vervolg op het Oog-project dat De Man vorig jaar presenteerde Den Bosch.

Rümke en De Man door Europa, Zuidelijk Toneel, gezien op 8 augustus in de Verkadefabriek tijdens Festival Boulevard Den Bosch. Daar ook nog t/m 10 augustus, op 15-9 in Tilburg en 17-9 in Eindhoven te zien.