Verteller Nazmiye Oral en tenor Sean Panikkar; foto: Bart Grietens
3.5

Nationale Opera en Ballet - Oedipus Rex / Antigone

Onbegonnen werk tot goed einde gebracht

11maart 2024 Muziektheater Amsterdam

24 maart 2024

Het werd indrukwekkend. Toch nog. Wayne McGregor gaf ruim een maand geleden om persoonlijke redenen de regie terug. In een week of vier (!) slaagden choreograaf Nanine Linning en regisseur Mart van Berckel er in om deze grote productie tot een goed einde te brengen. De enscenering voelde echter wel wat gezwollen maar opera en pathos zijn nu eenmaal goed bevriend.

De voorstelling begint met Oedipus Rex, een oratorium van Strawinsky, gebaseerd op het drama van Sophocles. Nazmiye Oral, in prachtig fel rood kostuum, treedt fraai op als verteller, een ingreep van librettist Jean Cocteau. Het mannenkoor imponeert met krachtige zang en zag er prachtig uit in niet al te uitbundige maar toch zeer sprekende zwart wit outfit. De vertolking van Oedipus door de Amerikaanse tenor Sean Panikkar en Jocasta, gezongen door Dame Sarah Connnolly, zijn overtuigend, maar geven mij geen kippenvel.

Dat gebeurt wel na de korte pauze als Antigone aanvangt. Het is een nieuwe, zeer dynamische compositie van de succesvolle Canadese componist Samy Mousa. Nanine Linning maakte er een sterke choreografie bij met een prachtig duet van Dingkai Bai en Fabio Rinieri als de twee broers die zich doodvechten. De solo van Qian Liu als Antigone is erg mooi, maar contrasteert nogal met de onverzettelijkheid van haar personage die immers in opstand komt tegen Koning Creon omdat zij van hem haar broer niet mag begraven. Door haar verfijnde verschijning is die kracht niet heel erg zichtbaar. Jammer, want ze danst prachtig. Het vrouwenkoor van De Nederlandse Opera is sterk op dreef. In een aangenaam eenvoudige maar o zo trefzekere choreografie en de sobere, maar mooie kostuums zongen zij het werk van Mousa naar grote hoogten.

Het slotbeeld is bloederig en voelt over de top. Esthetisch is deze productie uiteraard zeer verzorgd. De dramatische verbinding tussen de twee werken komt niet helemaal goed uit de verf. Maar mag je dat de makers kwalijk nemen? Linning is een uiterst bekwaam choreograaf, maar geen regisseur. De 28-jarige Van Berckel is dat wel en geldt als een zeer groot talent. Maar zijn ervaring is nog jong en in vier weken zo’n grote productie in elkaar steken is eigenlijk onbegonnen werk. De hoge kwaliteit van vocalisten en dansers en de enscenering maken dit uiteindelijk tot een spannende avond. Toch nog.