Al jaren is Kim van Zeben een geweldige actrice die eigenlijk alles kan en altijd grappig en goed is.
3.5

Beuk - Kim van Zeben (4+)

Slapstickfeest met stripachtige speelstijl

3 februari 2024, Theater De Krakeling, Amsterdam

26 mei 2024

Kim van Zeben is in Beuk een gevaarlijke houthakker met kettingzaag en Rogier in 't Hout is de muis die in de boom woont die Kim omzaagt. Dit eenvoudige gegeven is voldoende voor een uur doldrieste avonturen voor vierplussers met ook leuke grappen over Shakespeare en Marilyn Monroe.

Al jaren is Van Zeben een geweldige actrice die eigenlijk alles kan en altijd grappig en goed is. Ze is mimisch sterk, muzikaal, energiek, kan veel soorten stemmetjes opzetten en bezit een ongewoon talent om gek te zijn. Ze doet regelmatig film en tv-series maar is toch vooral een theaterdier. In het verleden werkte ze onder meer met Rieks Swarte en Servaes Nelissen. Ze speelde enkele keren mee in de familievoorstellingen van Pieter Kramer en Don Duyns. Ook maakte ze al enkele solovoorstellingen, waaronder het pracdhtige Eendje.

Na een tijdje gespeeld te hebben in de Cruyff-musical maakt ze nu met Beuk weer eens een eigen voorstelling, ditmaal niet solo maar samen met Rogier in ’t Hout. Nadat Beuk de boom van Sjef de Muis heeft omgezaagd neemt hij zijn intrek in de zelfgemaakte boshut, een prachtig bouwwerk dat pas na een kwartier zichtbaar wordt. In dat fraaie huisje krijgt Beuk weinig rust omdat de muis hem op allerlei manieren het leven zuur maakt. De kleine muis is dan groot en Rogier in ’t Hout gaat er op de van hem bekende enthousiaste wijze tegenaan in de enerverende strijd met Beuk.

De voorstelling is een heerlijk feest van slapstick met verrassende effecten, ook in het decor. De stripachtige speelstijl en de kartonnen rekwisieten lijken geïnspireerd op grootmeester Swarte. Hoe goed dat is gedaan blijkt wel uit het feit dat sommige vierplussers vooral het vuur te eng vonden.