In de loods in Midsland oogt Wende uitermate ontspannen, foto: Gertien Koster

VERSLAG OEROL 2023-DEEL 3

Vier dagen lang zijn we op Oerol op Terschelling.  Dit is deel drie van de serie artikelen waarin we verslag doen van voorstellingen.

** Remla – Meervaart Theater, ICK en Amsterdams Andalusisch Orkest
Redouan Ait Chitt ofwel Redo en Denden Karadeniz dansen samen in deze choreografie die zij samen met Shailesh Bahoran maakten. Redo werkte eerder met Bahoran in een solo die hem in 2019 de Gouden Zwaan opleverde vanwege een ‘doorwrocht en uitgesponnen bewegingsvocabulaire van een uitzonderlijk fysiek’, volgens de jury. Denden Karadeniz is oprichter van dansgezelschap Zero Dance Theatre en brak door in televisieprogramma’s als So You Think You Can Dance. Beiden reizen regelmatig de wereld rond. De muziek in Remla is zoiets als worldjazz met instrumenten als de kanun, oud, contrabas, gitaar en elektronica soms ondersteund door woordeloze zang. Bij vlagen klinkt de muziek fijn, spannend en sfeervol, maar even zo vaak is het irritant geruis. Beide dansers  fascineren. Redo met zijn asymmetrische lichaam en zijn vloeiende bewegingen gaat het duet aan met Denden Karadeniz. De dans is veelal mooi ingetogen en vooral erg beheerst. Opvallend is dat  Bahoran beide dansers veel op de grond laat zoeken. Ze vinden elkaar met regelmaat opgestuwd door muziek die soms ook uptempo kan zijn. Helaas is de voorstelling erg fragmentarisch. Opgebouwde spanning ebt ook snel weer weg op momenten dat er nagenoeg niets gebeurt en de muziek vooral knetterend geluid is. Erg jammer, want de ingrediënten zijn fantastisch. 

**** BOG.2. Een nieuwe poging het leven te herstructureren
Tien jaar geleden waren ze allen 24 jaar oud en debuteerden met BOG. Een poging het leven te herstructureren. In beeldrijke, poëtische taal loodsten de vier theatermakers ons door een mensenleven, van geboorte tot dood. Een jaar later besloten de vier leden van BOG elke tien jaar – ook als het collectief uit elkaar mocht vallen – een nieuwe voorstelling te maken om ‘het leven te vatten’. Een prachtidee. Nu is er BOG.2, Een Nieuwe Poging Het Leven Te Herstructureren. Lisa Verbelen, Sanne Vanderbruggen, Judith de Joode en Benjamin Moen zijn mensen waar je graag naar wilt kijken. Hun onderwerpen variëren maar zijn zonder uitzondering zeer persoonlijk. Moen verhaalt over de miskraam van zijn vriendin. De Joode vertelt teder over het wassen van haar vader waaruit pas later blijkt dat hij is overleden. De spelers ogen heel naturel, ook door hun speelstijl die gespeend is van opsmuk. Het voelt heel erg alsof ze speciaal voor jou een verhaal vertellen. Dat is natuurlijk ook zo, maar door hun ogenschijnlijk ontspannen houding levert dat een indringende en ook intieme ervaring op. Dat is bijzonder omdat hun poëtische zinnen toch ietwat gekunsteld zijn, maar nergens ongrijpbaar worden.

**** Wende – Vrijplaats
Als Wende opkomt heeft ze het publiek al voor zich gewonnen. Nog nooit oogde ze zo ontspannen. Ze herinnert zich een optreden van twintig jaar geleden op Camping Cupido en haalt Oeroloprichter Joop Mulder aan. Ze gaat vanavond doen waar ze zin in heeft, vertelt ze. Wende begint solo aan de vleugel met Vrij me en haalt na twee nummers pianist Nils Davidse er bij. In de loods in Midsland is er weinig ruimte om te bewegen maar het belemmert haar geenszins. Er is zelfs een nummer waarin Davidse  achter de vleugel zit en Wende niet zingt, maar alleen danst. Ook beweegt ze zich met regelmaat tussen het publiek op de tribune. Ze grasduint uit haar liedjes en zingt onder meer Voor alles bang geweest, Buenos Aires, maar ook het recente Bloed in mijn bloed dat ze in het kerkje van Midsland schreef. Tegen het einde zien we opeens haar moeder op een scherm piano spelen. Met I dreamt a dream uit Les Miserables brengt ze een ode aan haar moeder met wie ze vaak musicalliedjes zong. Wende heeft een nieuw album opgenomen dat in september verschijnt. Of dit intieme concert een opmaat is naar haar nieuwe tournee is nog niet bekend. Na de zomer gaat ze langs popzalen en vanaf december herneemt Wende The Promise dat ze maakte met vijf Britse toneelschrijfsters. Maar wat ze ook doet, Wende is altijd de moeite waard.

 

Meer weten