Terecht is troostrijk en bloedmooi theater voor iedereen vanaf pakweg twaalf jaar die na wil denken over een mogelijke verbindin

VERSLAG OEROL 2023-DEEL 4

Vier dagen lang zijn we op Oerol op Terschelling.  Dit is het laatste artikel waarin we verslag doen van voorstellingen.

***** Wabi Sabi Theater – Terecht
Soms zie ik een voorstelling waar ik dan meteen iedereen naar toe zou willen sturen. Terecht is er zo een. Met weinig woorden, veel beweging en vooral veel liefde word je in vijf kwartier duidelijk gemaakt dat een gedetineerde ook zomaar een vriend, broer of vader zou kunnen zijn. Omdat zijn ouders er nooit waren, hij niet op de ‘juiste’ plaats werd geboren of verslaafd raakte. Terecht laat dat prachtig zien met muziek, soms wat tekst, dans, spel en beweging. Onder meer decorbouwer Douwe Hibma -die ook het schitterende decor van ik eeh ik bij Het Houten Huis maakte- is verantwoordelijk voor een even geniaal als simpel toneelbeeld waarin diverse prachtige effecten te zien zijn. De acteurs kunnen daar naar hartenlust mee spelen wat onder meer een schitterende openingsscène oplevert. Daarna zie je een vlot gemonteerde collage van vooral visueel theater. Terecht gaat over de worsteling met criminaliteit, rechtspraak en vergiffenis. Zware thema’s die door de makers ook met de nodige lichtheid benaderd zijn. Dat is heel knap. Opvallend is de liefde waarmee deze voorstelling is gemaakt. Verscheidene bezoekers bleken zeer geraakt. Ik was ook aangedaan. Maarten Smit regisseerde en voor spel en dans zorgen Amber Veltman, Martin Franke, Juersson Hermanus. Franke, ook adembenemend in Ik eeh Ik, is ongelooflijk sterk. Hij legt regelmatig een subtiele muzieklaag onder de soms heftige scènes. Terecht is troostrijk en bloedmooi theater voor iedereen vanaf pakweg twaalf jaar die na wil denken over een mogelijke verbinding tussen onderwereld en bovenwereld.

* Betal Özay – Goodbye Erdogan
De Turkse verteller bekwaamde zich op de Mezrab Storytelling School, na een carrière als advocaat in Istanbul. Zijn Goodbye Erdogan won vorig jaar een award op het Amsterdam Fringe Festival. Waarom is mij niet duidelijk. Özay gebruikt nogal wat filmbeelden om zijn verhalen te vertellen en spreekt erg veel Turks in zijn voorstelling. Hierdoor is hij niet goed te volgen en verslapt de aandacht al vrij snel.  Hij krijgt dan ook slechts een beleefd applaus .
 

Meer weten