Verslag Theaterfestival Boulevard, deel 2 – Sally Dansgezelschap Maastricht, Boukje Schweigman en Elsie de Brauw/Johan Simons

De verscheidenheid aan voorstellingen op Theaterfestival Boulevard is enorm. In deel twee van ons verslag aandacht voor drie zeer uiteenlopende producties. Wel is er een gemene deler. Alle drie voorstellingen zijn origineel en vaak gewaagd.

Echtscheidingsdrama mooi verpakt in aansprekende jeugddans Je moet maar durven. Een voorstelling voor een publiek vanaf vier jaar maken over ouders die uit elkaar gaan. Stefan Ernst van Sally Dansgezelschap Maastricht maakt er een prachtig uitgebalanceerd spel van dat ondanks de zware thematiek licht van toon is. Met een ingenieus gebruik van een slim decor van Janco van Barneveld dat bestaat uit blauwe en gele meubels weet Ernst, fraai ondersteund door een effectieve en grappige soundtrack, de treurigheid van een kind van gescheiden ouders te verbeelden. Mooi is dat hij niet oordeelt, maar ondertussen toch wel ouders die er een potje van maken een draai om de oren geeft.

**** Woest - Sally Dansgezelschap Maastricht, gezien op 5 augustus; voorjaar 2019 opnieuw in tien theaters.

Drijven in een fascinerende wereld Met voorstellingen van Boukje Schweigman is het altijd uiterst lastig om iets te schrijven zonder dat je de verrassing aantast. Ga ik dus ook niet doen. Behalve dit. Tijdens deze fascinerende hoogst oorspronkelijke voorstelling drijf je in een andere wereld samen met twintig anderen en geniet je ruim een uur van verbazing en schoonheid, ook onder water. Twaalf jaar geleden zag ik deze voorstelling ook met mijn kinderen. Ze hebben het er nu nog over. Gaan!!

***** Dreef – Schweigman& gezien op 5 augustus, alleen nog in Den Bosch t/m 12 augustus

Indrukwekkende solo van Elsie de Brauw De Vlaamse dichter/schrijver Erwin Mortier verzamelde brieven van vrouwen die getuige waren van de verschrikkingen op het slagveld van de Eerste Wereldoorlog. Johan Simons regisseerde zijn echtgenote Elsie de Brauw. De tekst vraagt veel concentratie van de toeschouwer ook al omdat De Brauw verschillende personages speelt. Ze komt op in een bruidsjurk maar van een bruidegom is hier geen sprake. Alle mannen die in de tekst genoemd worden, zijn gesneuveld. Ondanks de weerbarstige tekst die niet altijd even helder is, weet De Brauw indruk te maken met haar performance-achtige speelstijl.

*** Verboden gebied: vrouw in Niemandsland - Johan Simons, Elsie de Brauw en Erwin Mortier - gezien op 6 augustus in Den Bosch, komend najaar in theaters te zien

Foto's: Jean Philipse en Jochem Jurgens

 

Tags: