Mamma Mia!
3

Mamma Mia! – Stage Entertainment

Abba-musical blijft top feelgoodtheater

23 september in het Beatrix Theater te Utrecht

Speelt alleen in Utrecht voor onbepaalde tijd.

De ABBA-revival beleeft hoogtijdagen momenteel en de reprise van Mamma Mia! in het Beatrix Theater start dus op een perfect moment. Stond twaalf jaar geleden Simone Kleinsma als moeder Donna op dezelfde planken, nu is het Antje Monteiro die de ‘Dancing Queen’ speelt. De feelgood-musical voldoet ook met de nieuwe cast aan alle verwachtingen, maar verrast niet. Dat hoeft ook niet.

Voor zover nog niet bekend: Mamma Mia! draait om Donna, een alleenstaande moeder die op een Grieks eiland een taverne runt. Dochter Sophie (Jolijn Henneman) gaat trouwen en nodigt in het geheim haar drie potentiële vaders uit op haar bruiloft, omdat ze nu eindelijk wel eens wil weten wie haar vader is. Dit zorgt natuurlijk voor ongemakkelijke situaties en oude liefdes die weer opbloeien.

De musical zit vol met hits van ABBA, die een prima vertaling naar het Nederlands hebben gekregen door Coot van Doesburgh. Deze vertalingen zijn al bij de eerste opvoering van de musical in 2003 gebruikt, en daar is, terecht, bij deze reprise niets aan veranderd. De vele liedjes en het hoge tempo maken dat de voorstelling vrijwel nergens inzakt, op het eerste nummer na de pauze na, dat niets toevoegt aan het geheel en ervoor zorgt dat de energie van de eerste akte niet meteen terugkeert.

Hoewel je anders zou vermoeden, is niet Donna, maar Sophie eigenlijk de hoofdrol. Henneman speelt deze rol met verve en acteert en zingt, op wat schoonheidsfoutjes na, op hoog niveau. Monteiro is een goede, geloofwaardige Donna, hoewel haar zang soms ietwat too much is. Hilke Bierman, die een van Donna’s beste vriendinnen speelt, krijgt geregeld de lachers op haar hand door haar komisch talent. Sowieso zit in de musical veel humor, die goed aankomt.

Mamma Mia! bevat geen scène die je bij zal blijven en heeft geen nieuwe verrassende elementen. Maar voor een avondje feelgoodentertainment met een stralende cast, waarbij je het theater met een grote glimlach verlaat, zit je hier goed.