achtig is Sooraj Subramaria met zijn performance vol spectaculair voetenwerk, foto: Bowie Verschuuren
4

Breathe - Kalpanarts & Matangi

Esthetisch gesammtkunstwerk van hoge kwaliteit

5 oktober 2023, Korzo Den Haag

26 februari 2024

Het begin is adembenemend. Vijf dansers en vier musici staan in donkere stilte stil op de vierkante dansvloer. Bewegingsloos. Of nee, toch niet. Heel langzaam beginnen de bestaande lijven toch voorzichtig heen en weer te wiegen. Na enkele minuten zoeken de musici van het Matangi Quartet hun kruk op om vanaf dat moment een uur lang onafgebroken te spelen. Soms lijkt de muziek wel een drone.

Breathe van huiscomponist Simone Giacomini is geïnspireerd op het werk van Simeon ten Holt maar refereert ook aan het werk dat het Kronos Quartet opnam van Philip Glass in 1995. De muziek werd vlekkeloos uitgevoerd met enkele solo’s voor cello en viool. Soms wordt er door de strijkers pizzicato gespeeld. De muziek blijft moeiteloos spannend door de minimale verschuivingen, alsof de strijkers ademgolven over de dansers uitstorten. Dat gevoel wordt benadrukt doordat de ademstoten soms versterkt in de ruimte klinken.

Zo wordt Breathe een dansconcert, een vorm die we in Nederland maar weinig zien. Alleen De Dansers doen dit ook maar hun muzikale idioom en bewegingstaal is volstrekt anders. De dans in Breathe is erg gevarieerd. De twee vrouwen en drie mannen springen, rennen, lopen, dansen en gebruiken zo de hele speelvloer in verschillende formaties. Fraai zijn de regelmatig terugkerende diagonale lijnen. Choreograaf Kalpana Raghuraman werkt vanuit Indiase dans maar dat is vooral een vertrekpunt dat met gretigheid wordt gecombineerd met allerlei vormen van moderne dans afkomstig uit culturen van Japan tot Australië en Europa. Mooi dat de dansers dansen op blote voeten. We zien veel verschillende soorten bewegingen waarbij ook getild wordt. Soms zijn de dansers voorovergebogen en vaak slingeren de armen rond de danslijven in complexe patronen, waarbij verstilling en heftige moves elkaar afwisselen.

Mooi is dat de dansers allemaal persoonlijkheden zijn.

Mooi is dat de dansers allemaal persoonlijkheden zijn die in het aangename formaat van het Haagse Korzo goed te zien zijn. Prachtig is Sooraj Subramaria met zijn performance vol spectaculair voetenwerk dat sterk aan flamenco doen denken ,wat niet vreemd is omdat het genre zijn oorsprong heeft in India. Maar ook Manouk Schrauwen, Ricardo Zandoná, Frederik Kaijser en Laila Gozzi imponeren met gedecideerde expressie en trefzekere passen. Samen brengen de dansers, aldus een tekst in het programmaboekje, een ode aan de vrijheid middels ademhaling. Het levert een uitgebalanceerde voorstelling op waarin muziek en dans elkaar organisch versterken. De fraaie kostuums van de bekende ontwerper Aziz Bekkaoui en het subtiel vaak zacht gedoseerde licht maken Breathe tot een esthetisch gesammtkunstwerk van hoge kwaliteit.