3

De tijd is om - Derek Otte

Goede elementen, weinig diepgang

28 mei 2022 in Oude Luxor Theater in Rotterdam

17 juni

Vanaf het eerste moment heeft woordkunstenaar Derek Otte door zijn open, ontwapenende uitstraling een grote gunfactor, maar zijn voorstelling blijft wat te veel aan de oppervlakte.

Podiumervaring heeft Otte als voormalig stadsdichter van Rotterdam en als bekende naam in de Nederlandse spokenwordcommunity volop. Dat is ook duidelijk te merken in zijn ontspannen houding en vele praatjes met het publiek. Hij wisselt gedurende de avond spoken word, typetjes en anekdotes af, ondersteund door fijne live muziek van Rass King en Rob van Gameren.

In een clean, wit decor vertelt hij onder meer over zijn verleden als stotteraar. “Ik kom heus wel uit mijn woorden, maar de woorden niet uit mij.” De tekst over zijn dyslexie is sterk, net als de kritiek dat in de schoolbanken kinderen niet de essentiële dingen van het leven leren. Het is  jammer dat hij bij dit soort interessante maatschappelijke thema’s de diepte niet ingaat. Na één anekdote is het alweer tijd voor het volgende onderwerp. Net als met de vraag ‘Alles goed?’ Het was boeiend geweest als hij de conclusie dat ‘alles goed’ meestal betekent ‘alles goed verborgen’ verder had uitgediept. Zo zet Otte wel aan tot denken, maar vervliegt dit weer snel.

Daarnaast gaan sommige scènes te lang door. Ottes brief aan de Ziggo-klantenservice is grappig, maar wanneer hij aan de derde bladzijde begint, weet je het wel. Dit is bij meerdere stukken het geval, waardoor de voorstelling gaat kabbelen. Ook de typetjes die hij op bepaalde momenten speelt, zoals een zelfliefdetherapeut die het publiek opdraagt zichzelf een hug te geven, zijn wat flauw. De visuals op het achterdoek zijn mooi en ondersteunen zijn performance. We zien beelden van Rotterdam – waarbij wel jammer is dat het dezelfde beelden meerdere keren terugkwamen – en een prachtige sterrenhemel met wilde zee terwijl Otte een mooie tekst over gemis voordraagt. Mooi dat de zee niet alleen op het doek, maar ook op de vloer te geprojecteerd is. Zo bevat De tijd is om, dus zeker goede, intelligente elementen, maar een duidelijke boodschap ontbreekt.