Another kind of blue
3

*** Flirt with Reality – Another Kind of Blue.

Hoogtepunten zijn er zeker, maar slechts één helft

20 oktober in Zuiderstrandtheater in Den Haag.

2 februari 2019.

De eerste dans is meteen de meest fascinerende. Airman is een duet tussen drones en een danser, waarbij de danser de drones door realtime interactie vele vormen laat aannemen. Flirt with Reality van David Middendorp bestaat uit meerdere choreografieën, alle een mix van moderne dans met verfijnde technologie. Het ene stuk is beter geslaagd dan het andere.

Another kind of blueAirman is uniek, bewonderenswaardig en stijlvol. De manier waarop de drones om de danser heen bewegen, het zoemende geluid dat ze maken, de muziek eronder en de dans zelf vormen een bijna intiem geheel. Daarna volgt net als later op de avond, een compilatiefilmpje waarin verschillende dansers worden voorgesteld. Leuk ter afwisseling. Vervolgens bewegen in Flyland in a room twee dansers liggend op de vloer, waar ook animaties op worden geprojecteerd. Doordat ze van bovenaf worden gefilmd en die opname op een scherm achter ze wordt getoond, lijkt het of ze zich bewegen in de geanimeerde wereld. Je kunt naar het scherm kijken om de dansers in het verhaal te zien, maar ook alleen naar de dansers op de grond, zonder acht te slaan op de animaties. Dan zie je pas goed hoe sierlijk hun bewegingen zijn. De animaties en hun bewegingen vallen mooi samen.

De laatste choreografie voor de pauze is Blue Journey. De muziek van Radiohead sluit prachtig aan bij de bewegingen van de dansers. Verder is het verhaal dat met de dans verteld wordt interessant en de dans is wat explosiever dan in de vorige twee stukken, wat een welkome afwisseling is. Na de pauze wordt het helaas allemaal wat slordiger, minder boeiend en een herhaling van zetten. As It Appears lijkt erg op Flyland in a room. Het verhaal is anders, maar de techniek is vooral hetzelfde. In het laatste stuk Game Engine bouwen de dansers met blokken een simpele versie van een computer. Dit duurt lang en is saai. Later is het stuk wel interessanter, maar er zijn foutjes, waardoor de animatie en de dans niet meer goed samensmelten. Wat met een vijfsterren-performance begon, duikelt na de pauze helaas met twee sterren omlaag.

Te zien t/m 2 februari