The Chairman Dances, foto Marc Haegeman
4

Four Temperaments - Het Nationale Ballet

Krachtig kwartet met twee wereldpremières

19 september 2023 in Muziektheater, Amsterdam

30 september 2023

Soms zit even alles mee in het theater. Dan winnen mijn twee favoriete acteurs grote toneelprijzen – Eelco Smits voor zijn fenomenale hoofdrol in het indrukwekkende Geschiedenis van Geweld en Rick Paul van Mulligen voor zijn belangrijke aandeel in het spraakmakende Queer Planet – en mag ik ook nog naar Het Nationale Ballet.

Vier stukken, waarvan twee wereldpremières en twee klassiekers, alle vier begeleid door Het Balletorkest onder leiding van Matthew Rowe. De avond opende met The Four Temperaments van George Balanchine, een vroeg werk dat in 1961 het eerste Balanchine-ballet was dat Het Nationale Ballet op het repertoire nam. Ongelooflijk hoe zo’n stuk van 77 jaar oud nog zo fris kan aanvoelen door de humor en stukjes Amerikaanse jazz- en showdans die erdoor heen zijn geweven.

Four Temperaments - Full frontal, foto Marc Haegeman

Even tijdloos als krachtig voelt Van Manens bijdrage aan dit kwartet aan, Frank Bridge Variations. Op de fraaie compositie van Benjamin Britten wordt heerlijk gedanst in een ogenschijnlijk simpel, maar o zo veelzeggend passenspel. Dit stuk maakte hij toen hij 75 jaar werd en Het Nationale Ballet dit groots vierde, zo las ik in Sjeng Scheijens Gelukskind - Het leven van Hans van Manen.

Verrassend is de wereldpremière van Ted Brandsen. Mannen en vrouwen dansen in doorzichtige witte tulen jurken van Brandsens vaste kostuumontwerper François-Noël Cherpin op The Chairman Dances van John Adams, fantastisch transparant uitgevoerd door Het Balletorkest. Het is een wervelend ensemblestuk geworden, waarbij de groep intens samendromt in alle variaties en er soms ruimte is voor het individu.

Het slotstuk en dus meestal ook wel de klapper van de avond is Full Frontal van Juanjo Arqués, enigszins zwaarbeladen, misschien soms iets te verhalend of te weinig suggestief maar fantastisch gedanst, vertéld door de groep. Het orkest wordt dit stuk (Wheather One van Michael Gordon) versterkt door toevoegingen van sound designer Ian Dearden. Het sterke toneelbeeld van Tatyana van Walsum en het lichtontwerp van Yaron Abulafia zijn heel belangrijke elementen in het geheel.

Er zijn nog maar vier voorstellingen maar die zijn nog niet uitverkocht, dus als je nog de kans hebt, gaat dat zien.