4

Onder de groene hemel is aangenaam theaterfeest

Jos Schuring

'Maar nu ben ik groot en belangrijk en student.'  Deze zin uit Voor de overlevenden nam Koen van Dijk als uitgangspunt voor zijn verhaal over Babbe en Berend in Onder de groene hemel, een musical gebaseerd op liedjes van Boudewijn de Groot en Lennaert  Nijgh. Razend riskant natuurlijk om zoiets te doen. Immers, de liedjes maken deel uit van het collectief geheugen van een hele generatie Nederlanders. Maar het werkt. 

onder de groene hemelNieuwe betekenis 

Het verhaaltje van Babbe uit Heemstede die in Amsterdam gaat studeren en in het Vondelpark een groot aantal hippievrienden maakt, waaronder Berend die met theater de wereld wil veranderen, is nogal schetsmatig. Maar dat bezwaar wordt ruimschoots goedgemaakt doordat de goed uitgevoerde muziek nieuwe dimensies of zelfs nieuwe betekenis krijgt. Dat is de grootste verdienste van deze voorstelling die door Koen van Dijk behendig is geschreven en geregisseerd. Samen met een driemans snarencombo met Marcel de Groot als bandleider en Jeroen Sleyfer als arrangeur maakte hij een ingenieus geheel van Onder de groene hemel.

Hippiedom en crisis

Er zijn aardige grappen over bijvoorbeeld banken die ons gaan redden, mocht dit land ooit in crisis raken, maar ook is het verhaal een vehikel om de verworvenheden van het hippiedom te laten passeren, van witkar tot commune en lekker blowen. René van Kooten, Sophie Veldhuizen en Thomas Cammaert hebben de belangrijkste rollen en doen dat adequaat. Zelfs Pastorale, toch een van de mooiste Nederlandstalige nummers ooit, blijft overeind. Prachtig is de subtiel en sober uitgevoerde Verdronken Vlinder van Hanneke Last.

Feelgoodmusical

De kleurrijke aankleding draagt bij aan het feelgoodkarakter van deze musical. Voor de oudere generatie is Onder de groene hemel een feest der herkenning, wat vooral tot uiting komt bij een massaal meegezongen Land van Maas en Waal waarmee de voorstelling na de pauze opent. Voor een jonger publiek vormt de musical een aangename illustratie van het leven dat hun ouders of grootouders misschien hadden willen hebben. Maar bovenal blijkt uit Onder de groene hemel nog eens de enorme kwaliteit van het oeuvre van Nijgh en De Groot. Dit tweede leven voor dat repertoire is een bijzonder aangenaam theaterfeestje.

Gezien, 29 januari Stadsschouwburg Haarlem, foto's: Raymond van Olphen

Tags: