5

All Stars de Musical – MORE Theater Producties

Ook de musicalversie is een aanrader voor iedereen

14 oktober in Nieuwe Luxor in Rotterdam

23 maart 2019

Na de film en de tv-serie is er nu ook All Stars de Musical. Een heerlijke, humorvolle voorstelling waarbij de vriendschap tussen de teamleden tot in de zaal te voelen is.

all starsHet bekende verhaal draait om een groep vrienden die al van kleins af aan met elkaar in een voetbalteam zit en tegenwoordig Swift Boys 8 vormen. De zondagen zijn heilig voor hen, maar inmiddels spelen er steeds meer volwassen kwesties die de onbezorgde voetbaluurtjes in de weg zitten, zoals kinderen, partners die op zondag iets samen willen doen, buitenechtelijke escapades en zorgbehoevende ouders. De vriendschap wordt hierdoor danig op de proef gesteld.

De cast bestaat voornamelijk uit jong talent; sommigen zelfs zonder theaterachtergrond, zoals tv-maker Jasper Demollin en zanger Lucas Hamming. Een goede zet: de onbevangenheid en losheid die het team in het verhaal moet hebben, sluit hier goed bij aan. Hun onervarenheid op het toneel merk je eigenlijk alleen als ze zingen. Vooral bij Hamming is de articulatie, en daardoor de verstaanbaarheid, minder dan bij de rest.

Dat is dan ook het enige minpuntje van een verder tot in de puntjes kloppende voorstelling. Van de grootse, inventieve decors tot de goed spelende band, en van de actuele, grappige verwijzingen in de tekst, zelfs een parodie op Hallo allemaal uit De Luizenmoeder komt voorbij, tot de vertolking van Toen ik je zag door Hero (Jim Bakkum).

De acteurs hebben in de repetitietijd een sterke band met elkaar opgebouwd en die chemie voel je. Ze zijn stuk voor stuk sterk in hun spel en zang, en krijgen allemaal de gelegenheid zichzelf te profileren. Niemand doet hierbij voor een ander onder. Aanvoerder Alex Hendrickx is zowel kwetsbaar als krachtig en Jim Bakkum heeft de lachers op zijn hand met zijn onzekere gedrag als hij in de buurt van zijn heimelijke liefde is. Deborah (‘Debbie’, gespeeld door Ruth Sahertian) oogt in eerste instantie als een ordinaire voetbalvrouw, maar Sahertian zorgt voor een gelaagdheid in het personage waardoor je haar echt gaat waarderen. Als ze soms hardop haar apps in de voetbalvrouwen-groepsapp voorleest, inclusief emoticons, zorgt dat elke keer weer voor een lach.

Of je nou voetbalfan bent of niet, de films wel of niet hebt gezien, All Stars de Musical is voor iedereen een dikke aanrader.

Te zien t/m 23 maart