Spijkers is guitig en brutaal op het podium. Bij hem maar ook bij de muzikanten spat het spelplezier de zaal in.
4

Spijkerpaleis - Joost Spijkers

Poëtisch, grappig en melancholisch muziektheater

22 oktober 2023 De Kleine Komedie Amsterdam

24 februari 2024

Joost Spijkers zingt in Spijkerpaleis opnieuw over de dood. Op de melodie van Mensch durf te leven zingt het 46-jarige podiumbeest als uitsmijter Mensch durf te sterven. Frappant is dat het lied niet één op één is overgenomen maar een verbastering is van meerdere bekende nummers.

In 2022 won hij de Annie M.G. Schmidtprijs voor Welkom Thuis uit zijn vorige show, Hotel Spijkers. Daarin spreekt de dood zelf de luisteraars toe. Een paar jaar eerder won hij de Poelifinario voor zijn tweede propgramma. We kennen Joost Spijkers van de Aston Brothers, die vanaf maart weer te zien zijn met hun geweldige Paleis der Wonderen. Sinds 2015 treedt Spijkers ook met zijn eigen band op. Samen met tekstschrijver Peer Wittenbols maakt hij nu voor de vierde keer een voorstelling met poëtische, grappige en melancholische nummers en snijdt daarbij soms op nonchalante en quasi-humoristische wijze de meest serieuze onderwerpen aan zoals Alida met haar eetstoornis.

In Spijkerpaleis zitten kolderieke nummers zoals het lied over de aantrekkelijke Rita die in een kaaswinkel werkt. Op het grote scherm achter de band zien we dan een flink aantal kazen geprojecteerd terwijl Spijkers luidkeels ‘kaas!!’roept. Wanneer Spijkers een gevoelig nummer zingt over een overleden vader, mogelijk zijn eigen vader, wordt dat op het scherm mooi verbeeld en dat voegt echt iets toe aan de toch al krachtige nummers. Spijkers is guitig en brutaal op het podium. Bij hem maar ook bij de muzikanten spat het spelplezier de zaal in.

Spijkers spreekt meerdere talen en lijkt zelfs de gebarentaal machtig wat blijkt in een nummer over een stille vrouw. Met zijn geweldige bandleden Stan Mitrovic, Arend Niks en Andreas Suntrop zorgt hij samen met de soepele regie van Titus Tiel Groenestege voor een fijne voorstelling. In een doolhof van spiegels zingt hij over familieleden en vrienden, soms lief, soms bitter, net als het leven zelf. Na het slotapplaus komt de band terug en speelt een nummer uit de vorige show, Lekker nummer. Zo zou je ieder nummer van Spijkers kunnen noemen. Wat een geweldige en vooral originele artiest.