4

Schroeiende romantiek in onmogelijke verhouding

Jos Schuring

Discordia - Dumas/LaDame/DeSade
Gezien op: 
13 januari in Frascati Amsterdam
Te zien t/m: 
8 maart

Jammer toch eigenlijk dat er rond Discordia zo’n elitair sfeertje hangt. De liefde voor theater druipt er altijd zo van af, dat alleen dat al een reden is om je te laten meevoeren. Maar ook de nadrukkelijk onnadrukkelijke speelstijl is zo enorm uitnodigend dat je je direct overgeeft aan wat je hoort en ziet. Met hun laatste voorstelling, Dumas/LaDame/DeSade, hun achtste uit de serie Weiblicher Akt, is het wederom smullen.

Het verhaal draait om Marguerite Gautier uit La Dame aux Camélias, het beroemde boek van Alexandre Dumas. Dat is vermengd met het gedachtengoed van Markies de Sade en wordt door de drie actrices intelligent en geestig gebracht. Met slechts enkele metershoge kartonnen wanden en wat oude meubels als decor slagen Annet Kouwenhoven, Miranda Prein en Maureen Teeuwen er moeiteloos in om je anderhalf uur lang op het puntje van je stoel te laten zitten. Doordat Marguerite door twee vrouwen gespeeld wordt, krijg je voortdurend verschillende perspectieven, wat nog eens versterkt wordt door de kartonnen kamerschermen waardoor de spelers veel afgaan om snel daarna weer op te komen. 

Gautier is een courtisane die voor het eerst echte liefde krijgt van Armand, maar die liefde is gedoemd te mislukken omdat Armands vader geen schandaal kan gebruiken. De schroeiende romantiek in deze onmogelijke verhouding is heel erg Frans en heel erg hartverscheurend, vooral door de compassie met Gautier die tbc heeft -of was het toch syfilis?- en nog maar een half jaar te gaan heeft. De persoonlijke terzijdes van de actrices die op vertrouwde Discordiaanse wijze in en uit hun rol stappen vergroten dit drama over liefde, macht en lust.

Foto: Bert Nienhuis, te zien t/m 8 maart

Tags: