Ting!
4

Scapino en Nits

Spectaculaire fantasiewereld die continu verbaast

18 september in Theater Carré te Amsterdam

23 september in Carré, 3 t/m 7 oktober n Nieuwe Luxor Rotterdam.

Tijdens het soms razendsnelle en soms verstilde spektakel TING! van Scapino Ballet en de NITS kom je ogen te kort. Er gebeurt op vrijwel elk moment van de voorstelling zoveel bijzonders, dat je vaak niet weet waar je kijken moet. TING! is dan ook een show die je meerdere keren kunt en wilt zien, en waarbij je steeds weer iets nieuws zult ontdekken.

De voorstelling, gecreëerd door choreograaf Ed Wubbe en zijn dansers, de NITS en circusartiesten, is niet alleen op het vlak van dans en acrobatiek van hoog niveau, maar zit ook visueel en muzikaal sterk in elkaar. Zo begint de avond met hoge witte doeken om het podium heen, waar een kunstig schaduwspel op wordt uitgevoerd. De rest van de twee uur durende show speelt zich af in een vervreemdende, steeds verrassende fantasiewereld, op een ronde draaischijf met her en der luikjes.

De wit geschminkte gezichten van alle dansers en artiesten en hun soms opvallende kostuums zorgen voor een eigen wereld, waarin onder meer een gespierde man en een frêle vrouw een acrobatische act uitvoeren waarbij de man haar vanuit zittende positie met één arm de lucht in tilt en tegelijkertijd zelf opstaat. Indrukwekkend en imponerend. De choreografieën zijn soms rustig en betoverend, dan weer opzwepend en krachtig, maar altijd perfect en met oog voor detail uitgevoerd. De witte nar die regelmatig ten tonele verschijnt, voert onder meer een magische dans uit met een van de vrouwelijke dansers.

De acrobatiek in de show vloeit mooi samen met de dans. De acts lijken als een danschoreografie gemaakt en uitgevoerd te zijn; ze nemen je mee in het verhaal van dat moment. Want zo moet je TING! zien: als een verzameling losse verhalen, die wel in dezelfde wereld worden ‘verteld’. Een echte rode draad heeft de voorstelling niet. Wel zijn er de Nits die nog altijd op volstrekt eigenzinnige wijze prachtmuziek maken. In TING! hoor je een dwarsdoorsnede uit hun rijke oeuvre en ook dat is een groot genot.