Sympathieke visueel sterke  Foto: Anna van Kooij
3

Under wetter - Tryater

Sympathieke visueel sterke productie

14 mei

19 juli

Is verandering een kans? Die vraag komt regelmatig voor in Under wetter, de nieuwe spektakelproductie van Tryater. Heden, verleden en toekomst komen samen in dit verhaal over een ijsbaan waar al jarenlang niet meer wordt geschaatst, maar waarvan het bestuur wel twee keer per jaar vergadert.

De voorstelling begint met de verjaardag van Hendrik (Mattheüs Douwes). Hendrik zal de boerderij overnemen van zijn moeder (Tamara Schoppert) maar voelt al snel aan dat dit ingewikkeld wordt. ‘Jij hoort hier niet’ zegt hij tegen zijn vriendin Sara (Ayisha Siddiqi) wetend dat zij ‘future planet studies’ gaat doen in Groningen. Boekhouder Dennis (Rogier in ’t Hout) vertelt Hendriks moeder dat de boerderij failliet is en alleen gered kan worden als de grond van de ijsbaan verkocht wordt, wat uiteraard op fel verzet van dorpelingen stuit.

Wessel de Vries schreef de tekst en maakte daar geen opzienbarend verhaal van. De toekomst en het klimaat zijn voorspelbare ingrediënten voor een boerendrama. Under wetter moet het vooral hebben van enthousiaste spelers, fijne muziek en de mooie locatie, een weide achter een boerderij in het dorpje Wergea. Regisseur Tatiana Pratley vroeg vooral energie van haar acteurs en wilde dat de urgentie van de voorstelling zou afspatten. Dat is gelukt. Want hoe voorspelbaar ook, dit zijn wel de onderwerpen waar het in Friesland vaak over gaat en visueel krijgt dit op fraaie wijze gestalte, vooral aan het einde.

De sullige boekhouder krijgt een ideale vertolking van In ’t Hout. Zijn personage groeit in zijn rol als voorvechter van de combinatie van traditie en vernieuwing. Hij maakt zich steeds vaker en steeds heftiger boos over de koppigheid van Friezen die maar blijven vasthouden aan vroeger. Dat dit op een bepaald moment ook lachwekkend is, doet niets af aan die urgentie. Een knap moment in de voorstelling. Pratley biedt spektakel met  massascènes en ook dans van choreografenduo Ivy&Greeben wat echter erg weinig toevoegt. Daarnaast maakt de regie goed gebruik van de ruimte en van de prachtige, aangenaam trage muziek van componist Sytze Pruiksma die een zestal trombones fraai laat opklinken. Tegen het einde mogen de koperblazers hun klanken sterk laten aanzwellen en dat mist zijn effect niet. Under wetter is een sympathieke, vooral visueel sterke locatieproductie volgens beproefd Tryater-recept waarin zowel Fries als Nederlands wordt gesproken. Dat blijft uniek in Nederland.