Bonte aaneenschakeling van liedjes, sketches en dans waarin angst de rode draad vormt. Foto: Bram Willems
4

No Ponies - Alex Klaasen

Van identiteitsrevue naar angstrevue

8 oktober, De La Mar theater Amsterdam

7 januari 2024

Een van de meest originele theaterkunstenaars die ons land rijk is, heeft weer eens een solo gemaakt. En wat voor een. In No Ponies is Alex Klaasen zeer openhartig en gaat het vooral over hoe vaak hij bang is. Tot paniekaanvallen aan toe. Maar Klaasen weet op fascinerende wijze van een zwak punt een sterk punt te maken.

Bij de showponies-reeks lag een zwaar accent op emancipatie van homo’s waardoor de term identiteitsrevue ontstond, maar nu heeft Klaasen samen met anderen, het programmaboekje meldt meer dan twintig (!) namen, met Noponies een nieuw genre bedacht: de angstrevue. Naast veel eigen teksten leverden Niek Barendsen, Jurrian van Dongen, Kim van Kooten ook materiaal. De danspassen ontwiikkelde Klaasen met Daan Wijnands. Voor de muziek tekenden onder meer Jan en Keez Groeteman en ook regisseur Peter van de Witte.

No Ponies is een bonte aaneenschakeling van liedjes, sketches en dans waarin angst de rode draad vormt. Kostelijk is de Spoken word parodie dat een fraai staaltje taalkunst is maar het genre ook heerlijk op de hak neemt. Het Dickpick-liedje en de conducteur-scène zijn hilarisch. Had gekund over het verlangen naar een kind en 152 W 96th street over het werken aan een  musical in New York zijn serieuzer van toon.  De dood, ouder worden, intimiteit en eenzaamheid zijn een paar thema’s die Klaasen aanstipt.

Het knappe is dat die rode draad van angst nergens geforceerd aandoet en dat vrijwel alle nummers doorspekt zijn van fijnzinnige humor, zonder dat dit de ernst van het onderwerp ondergraaft. Ook met opera kan Klaasen uit de voeten. Puccini en Tchaikovsky vormen een organisch geheel met de andere sketches en liedjes uit No Ponies. Met de prachtige dansstukken weet hij enrom  te verrassen, maar wel op een totaal andere manier dan Claudia de Breij dat deed in haar oudejaars.

Klaasen heeft een paar fijne onalledaagse grappen in zijn show die te leuk zijn om hier te verklappen. Met de uiteenlopende onderwerpen die toch met gemak een helder geheel vormen in totaal verschillende nummers onderstreept Klaasen nog eens zijn veelzijdigheid.

Luister naar onze podcast waarin Alex Klaasen met André van Duin praatook over No Ponies.